Heeft mijn man recht op kraamverlofdagen?

Ik sta op het punt van bevallen, maar dit kan ook in de mei-vakantie gebeuren. Mijn vriend werkt in onderwijs en is dan waarschijnlijk vrij bij bevallig en eerste kraamdagen.
Volgens zijn school heeft hij recht op 2 dgn kraamverlof. Moeten deze dagen gelijk na bevalling opgenomen worden?
Of mogen deze dagen na de vakantie alsnog opgenomen worden?

Toegevoegd na 12 minuten:
Hij werkt op het VSO, en dus PO. En geen VO.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Kraamverlof moet worden opgenomen binnen 4 weken na de geboorte of, als het kind in het ziekenhuis geboren wordt, na de thuiskomst van het kind. De meivakantie is maar een paar dagen, dus ja, die twee dagen kan hij daarna nog opnemen. Je kunt het echter niet ' onbeperkt' verschuiven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Volgens de CAO (VO) heeft de vader recht op twee dagen verlof voor de bevalling. Dus gewoon om bij de bevalling aanwezig te kunnen zijn. Die moeten dus worden opgenomen op de dag van de bevalling en de dag erna.

Daarnaast heeft hij recht op vijf dagen kraamverlof:

Het verlof wordt verleend gedurende een tijdvak van vier weken, te rekenen vanaf de eerste dag dat het kind feitelijk op hetzelfde adres als de moeder woont.

Toegevoegd na 5 minuten:
Bij het PO is het iets anders:

Kraamverlof na de bevalling van de echtgenote, voor twee dagen al dan niet aaneengesloten gedurende
een periode van vier weken vanaf de eerste dag dat het kind feitelijk bij de moeder woont.
bamibal
11 jaar geleden
bamibal
11 jaar geleden
Van wie is die min?
Rieneke1
11 jaar geleden
c+