Hoe oud moet je zijn om te kunnen beleggen op alex.nl?

Ik ben 16 jaar oud en wil graag beleggen op alex.nl , maar ik weet niet of je daar een bepaalde leeftijd voor moet hebben ? Zijn er nog misschien andere eisen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Beleggen
8.1K

Antwoorden (2)

Algemene regel in het recht is dat je pas met 18 handelingsbevoegd bent. Ik kan me zo voorstellen dat een broker of bank geen zaken met je wil doen als je nog geen 18 bent, behalve als een ouder of voogd daar nadrukkelijk (en schriftelijk) mee instemt.
Uitzondering is de 'normale' uitgaven die een minderjarige doet, zoals een patatje kopen of boeken voor school. Dan kun je wel rechtsgeldig een transactie sluiten.
Wat Alex betreft: zij bieden een speciale beleggingsrekening aan voor minderjarigen. Zie de link. Daar kun je ongetwijfeld achterhalen welke specifieke eisen zij stellen.
10 jaar geleden
Alex.nl heeft geen minium leefdtijd. Ik heb een mail naar hun gestuurd met jouw vraag en dit kreeg ik als antwoord:

U vraagt naar de minimale leeftijd om te kunnen beleggen bij Alex. Alex heeft geen minimum leeftijd voor het openen van een rekening. Als minderjarige kunt u een rekening openen. Hieronder leest u de mogelijkheid voor het openen van de rekening. .

Naar aanleiding van uw e-mail stuur ik u hierbij de benodigde formulieren in pdf-formaat voor het openen van uw rekening. U heeft aangegeven een rekening te willen openen op naam van een minderjarige. Hiervoor gelden afwijkende acceptatiecriteria. Daarom vragen wij u extra attent te zijn op de volledige verzending van de openingsformulieren. Zo weet u zeker dat u zo snel mogelijk aan de slag kunt.

Aanvullende informatie over uw nieuwe Alex rekening kunt u hier downloaden.

Zo opent u snel en eenvoudig een rekening bij Alex:

- Open de bestanden 'Openingsformulieren' en ‘Wettelijke vertegenwoordigingsverklaring’ en print deze
- Vul de gegevens van de minderjarige in op het openingsformulier
- De wettelijke vertegenwoordiger dient de Basisovereenkomst te ondertekenen op pagina 8
- De wettelijke vertegenwoordiger dient de wettelijke vertegenwoordigingsverklaring in te vullen en te ondertekenen
- Stuur de documenten en een kopie van het legitimatiebewijs van de wettelijke vertegenwoordiger naar het volgende adres:

Alex Vermogensbank
t.a.v. Acceptatie & Beheer
Antwoordnummer 47340
1070 WC Amsterdam

Let op: U kunt uw openingsformulieren niet via de e-mail naar Alex verzenden. Voor het verwerken van uw aanvraag hebben wij uw originele documenten nodig.

Als u nog vragen of opmerkingen heeft neemt u dan gerust contact op met onze Informatiedesk. Wij zijn bereikbaar via telefoonnummer 0800 - 235 2539 (op werkdagen van 08.00 - 22.00 uur en op zaterdag van 10.00 - 17.00 uur). U kunt ook een e-mail sturen naar info@alex.nl.

Wij vertrouwen erop u met deze informatie van dienst te zijn.