Kan ik spaargeld in munten ergens gelijk omwisselen in contant geld in briefjes?

niet op rekening, maar gelijk contant

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
20.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij alle banken, maar de kosten kunnen aanzienlijk zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Winkels als de Action zijn hier erg blij mee. Wisselen graag muntgeld voor je om.

Het beste antwoord

Voor zover ik weet stort je het bij de bekende banken in Nederland ( Rabobank, ING, ANB Amro) het geld op je betaalrekening.

Nadat je het op je rekening hebt gestort kan je het via een pinautomaat in briefgeld ontvangen.

Als dat niet lukt om welke reden dan ook. Kan je altijd bij een winkelier aan de kassa vragen of hij kleingeld wil omwisselen voor briefgeld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dit kan bij bijna alle kantoren van banken, dus ik zou naar een kantoor van jou bank gaan, daar kun je dat vast wel doen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Banken vragen geld voor inwisselen van munten en meestal zetten ze het op je rekening, dat schiet dus niet op. ABN Amro bijvoorbeeld heeft op sommige kantoren een los geld automaat waar je een hele vracht munten in kunt gooien. Maar het bedrag komt wel op je rekening. Sommige kantoren hebben niet eens meer een kas, vanwege de hoge kosten en de risico's van berovingen. Als je zelf boodschappen doet, dan voortaan contant betalen met een hoop munten en elk bankbiljet dat je daardoor niet uitgeeft, bewaren. Het kan een tijdje duren, afhankelijk van de grootte van de emmer munten, maar meestal lukt het vrij snel, kwestie van -planning.
Vooral marktkooplieden zijn dolblij met een hoop munten. Zelf heb ik altijd een aparte beurs vol munten bij me, naast de gewone portemonnee, en ik schud er een hand vol los geld uit en houd dat onder de neus van de marktkoopman. Succes verzekerd. En als jij dat ook doet, en je bijvoorbeeld € 10,20 heb betaald in los geld, leg je een briefje van tien opzij . Deze methode werkt.
Caissières van supermarkten beginnen vaak te zuchten als je met veel los geld aan komt ( vanwege die rij klanten, dus een rustig moment uitkiezen), maar jammer dan. Los geld is nog steeds een wettig betaalmiddel. Maar ik zou geen 50 euro aan stuivers gaan uittellen aan de supermarktkassa....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij een aantal banken kun je gratis muntgeldrolletjes of containertjes krijgen. (ABN-AMRO heeft ze zeker)
Daarin kun je het losse geld afgepast sorteren. De volle rolletjes hebben dan een vaste waarde.

Deze rolletjes kun je dan ter omwisseling aanbieden aan winkeliers, tankstations e.d.
Vooral kleine winkeliers zijn daar blij mee want zij moeten bij hun bank betalen voor afgenomen muntgeld en de kosten daarvoor zijn vrij hoog.

Kies voor het aanbieden van het geld wel rustige momenten uit want de winkelier zal de rolletjes wel op de inhoud willen controleren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit kan bij veel winkels. Winkels hebben vaak belang bij kleingeld, dus ik zou het eens proberen. ;)