Is het nog steeds zo (2013) dat als je al een jaar meer uren werkt dan je contract en er nieuw contract moet komen?

Ik werk vanaf mrt 2012 24 uur. Dit is 6 uur meer dan toen ik destijds (2009) in dienst kwam. In mijn contact staat dus 18 uur. Zijn ze verplicht dit nu aan te passen naar 24 uur?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ja, je kunt schriftelijk verzoeken om je uren aan te passen, je werkgever kan dit alleen weigeren als het extra werk tijdelijk is, dat moet hij ook aan kunnen tonen. Dit kan bijvoorbeeld door een groot project of seizoenswerk het geval zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, na drie maanden mag je je werkgever hierover aanspreken of schrijven, dit kun je het beste schriftelijk doen en aangetekend.
Op basis van onderstaande bronnen: ja, mits er geen sprake is van tijdelijk extra werk en mits de CAO of het bedrijfsreglement niets anders zegt over extra werken. Meer uren werken heeft ook gevolg voor de vakantietoeslag en het vakantiedagenrecht.

Uit bron 1:
"Als je een arbeidsovereenkomst hebt voor een bepaald aantal uur per week, dan is het mogelijk dat je in de praktijk meer werkt. Heb je in de afgelopen dertien weken steeds meer uren gewerkt dan in je arbeidsovereenkomst staat, dan ontstaat een zogenaamd "rechtsvermoeden" dat jij een arbeidsovereenkomst hebt voor de gemiddelde arbeidsduur van de afgelopen 13 weken.

In dat geval zal je contract aangepast moeten worden. Doordat je meer uren werkt, heb je bijvoorbeeld ook recht op meer vakantiedagen. Over de uren die je meer hebt gewerkt moet de werkgever ook vakantietoeslag uitbetalen."

Uit bron 2:
Antwoord op de vraag 'Ik werk al geruime tijd meer uren dan er in mijn contract staat. Heb ik voortaan recht op deze uren?'
"Wanneer je graag structureel het aantal extra uren zou willen werken, kun je onderzoeken of je de uren kunt claimen. De wet gaat er namelijk vanuit dat je contracturen overeenkomen met wat je de afgelopen drie maanden daadwerkelijk hebt gewerkt (dit staat in artikel 7:610 BW). Wanneer je dus al drie maanden of langer meer uren werkt, kun je claimen dat deze extra uren onderdeel zijn geworden van je arbeidsovereenkomst. We raden je aan dit schriftelijk te doen. Je werkgever kan je claim alleen weerleggen als hij kan aantonen dat het extra werk maar tijdelijk is (bijvoorbeeld vanwege een groot project of seizoenswerk).

Let op: het is mogelijk dat er voor jou andere afspraken gelden over extra werken (vastgelegd in bijvoorbeeld de cao of in een bedrijfsreglement). "

Toegevoegd na 1 uur:
In de tekst van bron 2 slaat de verwijzing naar het Burgerlijk Wetboek feitelijk op dit artiikel:

Artikel 610b
Indien een arbeidsovereenkomst ten minste drie maanden heeft geduurd, wordt de bedongen arbeid in enige maand vermoed een omvang te hebben gelijk aan de gemiddelde omvang van de arbeid per maand in de drie voorafgaande maanden.
Computoon