Hoe krijg ik de balans op de boekhouding gelijk?

Als voorbeeld (ik ga geen bedrijfsgegevens posten):

Ik leen in 2017 een bedrag van 2000,- euro zonder afbetaling en rente (dat komt aan eind van de looptijd)
Ik koop in 2017 voor 500,- euro aan diensten in
Er zit geen ander kapitaal in de onderneming.

Ik zit met 1500,- aan activa en 2000,- passiva en die 500,- euro is reeds besteed.
Wat moet ik dan doen om de balans VOOR DIT JAAR gelijk te trekken?

Hoe krijg ik nu de balans voor dit jaar (zonder uitgaven) gelijk?

5 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (2)

Je vraagt hoe je de balans boekhoudkundig gelijk krijgt. Dat doe je in dit geval door het verschil als verlies (negatieve opbrengst) in de balans op te nemen.
De balans wordt gevormd door, zoals jezelf al aangeeft, aan de ene kant activa en aan de andere kant passiva. Deze zullen zelden of nooit in evenwicht zijn. Als je meer activa hebt dan passiva, dan heb je winst. Is het, zoals in jouw voorbeeld, andersom dan heb je verlies. En deze zet je ook als zodanig bij de afsluiting van een boekhoudkundige periode in de balans.
5 jaar geleden
DonnyDoe
5 jaar geleden
Je hebt wel gelijk dat ik een administratiekantoor zou moeten raadplegen. Maar aangezien het bedrijf nooit van de grond is gekomen door ziekte, betaal ik liever niet iemand veel geld om een simpele boekhouding te voeren.
Was het bedrijf echt van start gegaan, dan had ik dat 100% zeker wel gedaan.
Als dit de volledige balans is, zitten er missers in de boekhouding. Want het verschil tussen de debetkant en de creditkant wat bijgeteld moet worden om de balans in evenwicht te krijgen (hier eur 500 - als de balans klopt), is het resultaat van het lopend jaar. Op basis van alleen de gegevens in de vraag is het antwoord niet te geven.

Als de activa er in 2017 al waren en een deel daarvan zouden vaste activa zijn, dan hadden er ook afschrijvingskosten geboekt moeten zijn. Dan hadden er dus afschrijvingskosten debet op de resultatenrekening moeten staan en een creditbedrag op de balans voor de cumulatieve afschrijving tot en met nu.

Als je een lopend bedrijf hebt, dan zou er ook omzet moeten zijn geboekt. Die vermeld je niet in de vraag maar ook die hoort op de resultatenrekening.

Die eur 500.- van 2017 doet niets voor het resultaat van 2018. Zijn kosten van 2017. Als de factuur hiervoor ook in 2017 betaald is, levert hij geen balansmutatie in 2018 op.

De rente hoeft pas aan het eind te worden afgelost maar de verplichting wordt in feite opgebouwd in de loop van de jaren. Om het mooi te doen had er voor het rentebedrag dat toegerekend kon worden aan dit jaar een boeking "rentekosten/aan nog te betalen rente" geboekt kunnen worden. Laatstvermelde rekening is dan een credit balansrekening voor de cumulatieve nog te betalen rente. In het jaar dat je hem daadwerkelijk moet betalen, wordt dan "nog te betalen rente/aan bank" geboekt. Maar ook die rekening ontbreekt.

Als je de boekhoudregels consequent zou hebben toegepast, had je nu een bedrag "winst" of "verlies" gehad. Als de creditkant van de resultatenrekening hoger is dan de debetkant, dan is het verschilbedrag winst. Ditzelfde bedrag tel je bij aan de creditkant van de balans. Het nieuwe eigen vermogen wordt dan hoger. Maar het eigen vermogen noem je niet.

Is sprake van een verlies, dan verlaagt dit bedrag het eigen vermogen op de beginbalans.

Als je aan de creditkant alleen die lening hebt en er zou daadwerkelijk een verlies zijn van eur 500.- volgens de resultatenrekening dan komt dit aan de debetkant. En dan is de balans weer in evenwicht.

Maar gezien de vraagstelling lijkt het me handig dat je een administratiekantoor raadpleegt als dit geen huiswerkopgave is...
Computoon