Kan het bedrijf mij zo maar overplaatsen? Zonder de kosten te dekken

Ik werk bij een bedrijf. Bij een filiaal in mijn woonplaats. Nu wil het bedrijf dat ik naar een filiaal ga, op 40km afstand. Dit op basis van 19 cent reiskosten per km. Dit kan echter niet uit financieel.
Welke opties heb ik?
Weigeren wordt niet geaccepteerd

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Kijk je contract na,als daar in staat dat je ook elders geplaatst kunt worden dan zal je dit moeten accepteren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het bedrijf kan je overplaatsen als die mogelijkheid in de CAO of arbeidsovereenkomst wordt genoemd. Dan kan er bijv. staan 'Indien er voor de werknemer op de eigen bedrijfslocatie geen werk voorhanden is, vindt uitwisseling plaats tussen de bedrijfslocaties van werkgever." Weigeren om mee te gaan, zal in zo'n geval ontslag betekenen, je bent dan gewoon verplicht je werk te volgen.

Staat dat er niet in, dan kan men jou niet verplichten mee te gaan. Het enige wat je dan kunt doen, is elders werk gaan zoeken. Of wachten tot je ontslag krijgt en dan via de kantonrechter een schadevergoeding wegens 'kennelijk redelijk ontslag' proberen te krijgen. De kans op succes acht ik praktisch nihil, gezien de geringe afstand. (Half uur rijden met de auto?)

Er is ook nog iets als redelijkheid. Als je nu, bij wijze van spreken in Maastricht werkt, en het bedrijf verhuist naar Ameland, dan hoef je die afstand niet dagelijks te reizen en kun je besluiten niet mee te gaan. Je recht op eventuele WW zal er niet door in gevaar komen.

40 km is echter zeer redelijk en als je om die reden ontslag zou nemen, moet je er rekening mee houden geen WW-uitkering te ontvangen. Een flink aantal jaren geleden was de 'redelijkheidsgrens' voor het UWV al een uur en volgens mij is men tegenwoordig veel strenger. Je moet er alles aan doen om je baan te behouden.

Euro 0,19/km is het maximale bedrag wat een bedrijf onbelast mag vergoeden. Meer geven mag ook, maar dan wordt het gezien als belast loon waarover de werkgever loonheffing moet afdragen.
Bedenk verder:
* veel bedrijven geven 0,19/km voor zakelijke km's maar hebben een aparte regeling voor woon-werkverkeer, die minder gunstig is (bijv. geen vergoeding over de afstand 0-10 km)
* Er ligt een plan om vanaf januari 2013 ook het woon-werkverkeer te belasten. Of/Hoe dat allemaal gaat gebeuren, is volgens mij nog niet definitief.

Kortom, als de afstand of de reiskostenvergoeding je zwaar op de maag blijven liggen, zit er niets anders op dan op zoek te gaan naar een andere werkgever.
Computoon