Blijf een beursgenoteerd bedrijf verdienen aan hun aandelen?

Blijven ze verdienen aan hun " oude" aandelen of is dat eenmalig? En waarom zou een bedrijf geen aandelen uitgeven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (4)

Een bedrijf verdient niets aan hun aandelen. Het zijn de aandeelhouders, de mensen die geld in dat bedrijf hebben gestoken door aandelen te kopen en dus ook gemeenschappelijk eigemaar van dat bedrijf zijn, die winst maken als de koers stijgt en verliezen als de koers daalt.
Koersbewegingen horen gebaseerd te zijn op feiten maar de laatste tijd steeds meer op emoties.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De laatste tijd? Sinds de eerste aandelen uitgegeven werden bedoel je? Zoek bijvoorbeeld eens naar de tulpen crash met aandelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat je daar te berde brengt, Sonja,zal lang niet bij iedereen bekend zijn.
Een bedrijf dat aandelen uitgeeft maakt winst (als het goed is) door het geld dat ze met de aandelenuitgifte hebben binnengekregen te gebruiken voor het bedrijf: investeren, overnames e.d.

Aan het uitgeven van aandelen kleven ook nadelen, allerlei administratieve en boekhoudkundige romplslomp, maar belangrijker nog het verlies van een stukje autonomie.
De noodzaak aandeelhouders tevreden te houden gaat het reilen en zeilen van je bedrijf beïnvloeden.

(andere GV-ers hebben hier veel meer verstand van)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een bedrijf kan geld ophalen om te investeren in nieuwe projecten. Maar uiteindelijk 'verdient' het bedrijf niet zelf geld, maar gaat dit naar de aandeelhouders.

Dus 1-malig verdient een bedrijf aan aandelen, namelijk op het moment dat ze ze verkopen. Andere mensen worden dan eigenaar van het bedrijf en het geld dat zij betaald hebben wordt gebruikt voor b.v. uitbreiding.

Deze eigenaren/aandeelhouders kunnen dan weer verdienen door dividend (winst uitkering) of door het verkopen van hun aandelen aan iemand die er meer aan wil betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oude aandeelhouders hebben over het algemeen bezwaar tegen het uitgeven van nieuwe aandelen, omdat het hun aandeel verwaterd: vele varkens maken de spoeling dun. Bovendien hangt het verhaal van aandelen sterk af van de lokale cultuur. In de USA is de aandeelhouder nagenoeg eigenaar. In Europa heeft de aasndeelhouder maar marginaal iets te zeggen.
Vroeger hadden aandelen altijd een nominale waarde: je kocht voor 100 Eur een klein deel van het bedrijf; tegenwoordig zijn alle aandelen zonder normina waarde: je koopt jezelf een deel van de toekomstige winst als dividend. Aandelen zijn dus nooit winstgevend voor een bedrijf, het is immers een manier om geld 'te lenen', maar permanet en zonder vaste vergoeding. Dat laatste is het voordeel van aandelen boven obligaties.