Geld beloofd, maar niet gekregen. Hoe kan ik hier netjes om vragen?

Van familie heb ik een paar maanden geleden een kaartje gekregen waarop staat dat ik 100€ van hun krijg als eindexamencadeau. Dit hebben ze er echter niet bij gedaan of overgemaakt. Binnenkort wil ik graag een nieuwe bank kopen voor mijn kamer, dus ik kan het geld goed gebruiken. Hoe kan ik netjes om het geld vragen, zonder gierig of onbeleefd over te komen?

Alvast bedankt!!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.4K
ronron1212
9 jaar geleden
Heb je ze al bedankt of ben je al bij ze langs geweest?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, ik was erbij toen ik het kaartje kreeg. Ze zouden het later wel overmaken, maar dat is nog steeds niet gebeurd... (3 maanden verder) Ik vind het lastig om ernaar te vragen.
SimonV
9 jaar geleden
Misschien hebben ze het al gedaan, maar op een verkeerd nummer.
Je zou dus kunnen vragen of er misschien iets mis is gegaan: ze zouden geld overmaken en je hebt nog niets ontvangen...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe ver of dichtbij is die familie: m.a.w. bij zeer nabije familieleden, zoals vader, moeder, broer, zus: gewoon subtiel erover beginnen. Is die familie een oom, tante, neef, nicht enz. Dan wellicht wat voorzichtiger te werk gaan: vertel ze, tussen de koetjes en kalfjes door, dat je een bank wil kopen, geen geld hebt, gaat kijken of je iets met je cadeaus kan en etc. Dan valt t kwartje vaak wel snel. Oma's, opa's is vaak een lastiger verhaal, verdere familie is nig veel lastiger. Dus over welke familieleden heb je het? Hoe is je band met hen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is niet de beste manier, maar als je het beleefd en omslachtig wil vragen, vertel dan dat je zulke leuke examencadeaus hebt gekregen dat je iedereen graag een bedankje wil sturen, maar dat hun kaartje nog steeds bij je thuis ligt. En vraag dan of er iets mis is gegaan, waarschijnlijk komt er dan een uitleg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de reacties!
Het gaat om mijn oom en tante, ik zie hun 4 á 5 keer per jaar omdat ze ver weg wonen. Zelf hebben zij het heel erg breed, dus kunnen ze zich cadeaus van dit soort bedragen goed permitteren.
Ik denk dat ze het gewoon vergeten zijn, want dat gebeurt hun wel vaker. Kan ik er dan na wat koetjes en kalfjes om vragen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jahoor, zij hebben vooral veel contact met mijn vader. Het kaartje kreeg ik ook pas nadat ze het al wisten. Ik denk dat ze het overmaken gewoon vergeten zijn.. Kan ik daarna vragen?
Utrecht
9 jaar geleden
Je kan ook naief spelen en ze je bankrekeninggegevens nog eens sturen (met een berichtje dat je niet zeker weet of ze deze wel hebben,)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou bellen en zeggen dat je zo dankbaar bent dat zij je die € 100,00 willen geven, dat je daardoor je droombank kunt kopen die je gezien hebt....tegelijkertijd vraag je of zij enig idee hebben wanneer het komt zodat jij de bank kan bestellen en zij op je nieuwe bank een bakkie kunnen komen doen ;-)

Het beste antwoord

Stel je eens voor dat iemand het aan jou zou vragen. Wanneer ben je beledigd, en wanneer vind je het gewoon een [roffelderoffel] goeie vraag?

Als iemand jou vraagt: "Ben je toevallig nog in de gelegenheid geweest die €100,- voor mijn examen over te maken? Heb ik eigenlijk mijn rekeningnummer wel gegeven?" ben jij dan verontwaardigd of boos?

Als je vraagt "zeg, hoe zit dat met die €100,-? komt dat er nog van dit jaar?" dan kan ik me voorstellen dat ze je even niet meer willen spreken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Mogelijk zijn ze nooit van plan geweest, je zoveel geld te geven en hebben ze dat briefje gestuurd om indruk op de familie te maken. Maar laten we daar niet van uit gaan, er zullen vast goede bedoelingen achter zitten. Vraag ze eerst hoe het met hen gaat en ga een kort geïnteresseerd gesprekje aan. Vervolgens vertel je over de bank die je wil kopen en dat je daar nog wat geld tekort voor komt, voordat je hem daadwerkelijk aan kunt schaffen. Vraag hen dan of dat briefje met die belofte serieus bedoeld was, of dat het een grapje was. Als ze dan zeggen dat je het echt krijgt, vraag dan wanneer, omdat je de bank graag wil hebben, omdat de oude echt versleten is. Schaam je niet hiervoor, zij hebben dit aanbod gedaan, dan moeten ze het nakomen ook. Als ze zeggen dat het een grapje was, laat dan ook zien dat je teleurgesteld bent, dat zijn geen leuke grapjes tenslotte.

direct in huis vallen met je vraag kan natuurlijk ook. Vraag hen om het beloofde geld, dat je hard nodig hebt om een nieuwe bank te kopen, zeg erbij dat je er niet graag om vraagt, maar dat dit echt niet kan wachten. Bedank hen voor het riante aanbod dat je krijgt en zeg dat je er reuze blij mee bent. Bedank nog maal als je het geld in handen hebt.

Om geld vragen klinkt nooit netjes, tenzij je met een collectebus aan de deur staat, maar als ze er zelf niet mee komen, heb je in dit geval recht op dat geld, het is je beloofd en beloftes zijn bedoeld om na te komen. Schaam je dus niet hiervoor, je vraagt om iets wat je toehoort, onbeleefd is dat zeker niet.