Is het erg onverstandig om het pensioengat niet te vullen?

Mijn partner is ongeveer 10 jaar zelfstandig geweest, heeft toen een combi verzekering afgesloten voor arbeidsongeschiktheid/pensioenopbouw. Zes jaar geleden is hij arbeidsongeschikt geraakt, waardoor de verzekering is gaan uitkeren, en dus nu premievrij is.

De zaak is nu verkocht en sinds een half jaar werkt hij weer in loondienst, dus bouwt hij weer een beetje op.
Toch zal hij een giga pensioengat hebben.
Mijn partner denkt dat we dit later, als we het nodig hebben wel uit ons huis kunnen halen, bijv door verkoop van ons huis, of door een extra hypotheek.
Maar dan zijn we nog maar 67, willen we dan wel naar een huurwoning?
Is die verkoop van ons huis noodzakelijk als we verder geen pensioenuitkering hebben?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

De verkoop van je huis is niet noodzakelijk, je kan je huis ook opeten. Zo zijn er diverse opeethypotheken. Je betaalt hier dan wel meer (veel) rente over in vergelijking tot een "normale" hypotheek.

Ik zou in ieder geval eens kijken of banksparen (http://www.banksparenkeuze.nl) wat is. Het is moeilijk jouw situatie in te schatten, maar ik zou werk maken van mijn pensioen. zie ook http://www.ad.nl/ad/nl/1100/Consument/article/detail/457917/2010/01/20/Nederlanders-hebben-weinig-kennis-over-pensioen.dhtml
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Daarvoor zul je meer gegevens moeten hebben, en kun je niet even zo een uitspraak over doen (gezin, kinderen, spaargeld, huis schulden, inkomsten etc).. Het beste kun je een deskundige in huis halen en die een check laten doen. (of een paar) Let wel op dat die natuurlijk ook graag willen verkopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou er niet te veel over in zitten. Ik heb een zelfde situatie. Alle adviseurs kunnen hele mooie berekeningen maken die gebaseerd zijn op je huidige uitgaven patroon. Zorg gewoon dat je een redelijk bedrag bij elkaar spaart waar je leuk van kan leven maar ga vooral niet te veel af op mooie berekeningen waar je maandelijks een fiks bedrag moet gaan bij sparen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
I.d.d. moeten wij daarover meer gegevens hebben. Je moetwel jouw huis hypotheekvrij maken. Als je 67 bent, dan zul je blij zijn in een kleinere huurwoning te zitten, maak je daarover maar geen zorgen. Hou er wel rekening mee, dat de aflossingsvrije hypotheek op de tocht staat en dat de waarde van jullie huis geen zekerheid biedt.
Je hebt overigens weinig keuzes, tenzij jullie zo goed verdienen dat jullie flink overhouden, dan kan je belastingvrij voor een koopsompolis kiezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou echt veel meer gegevens moeten hebben om een gedegen advies te kunnen geven.

Bouwen op een eventuele verkoop van de woning vind ik nogal riskant omdat je niet weet wat de waarde zal zijn van je woning tegen die tijd.
Tevens zal ik ook maar niet rekening op een extra hypotheek want de bank zal je niet zoveel lenen, want je hebt toch geen inkomen?

Ik weet dat die financiele adviseurs altijd geld willen verdienen maar je kunt ze toch op zijn minst even laten uitrekenen wat je nu gaat krijgen als je man nu blijft opbouwen. Dus wat heeft hij tot nu toe opgebouwd en wat gaat hij opbouwen als hij blijft werken waar hij werkt.

En dan pas trek je zelf je conclusies. Laat je niet lullen in dure polissen want daar verdient de bank alleen maar aan. Want we weten inmiddels (door die fantastische kredietcrisis) dat banken de beloofde rendementen niet kunnen waarmaken. Rendementen uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst, zullen we maar zeggen." Indien je dan het tekort zelf bij elkaar spaart kom je vaak beter uit.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het bedrag nu kunt missen is het een leuke investering in later. Kun je het nu niet missen.... denk dan nog eens na.