Belasting Toegevoegde waarde: Ik denk dat dat in de terminologie helemaal niet klopt met de werkelijkheid. Kan iemand me gelijk geven?

Ik denk dat de term "BTW: Belasting Toegevoegde Waarde" niet klopt met de werkelijkheid.

In werkelijk heid is het zo:

Je koopt iets in van € 8,40
+ 19% btw: € 1,60
totaal: €10,00

Je verkoopt het product voor €12,00
+ 19% BTW (van 12,00) : € 2,28
Totaal: € 14,28

En nu komt het: Zoals je ziet betaal je 19% btw over de totale omzet, en dus niet over de toegevoegde waarde.

De toegevoegde waarde is immers het verschil tussen € 8,40 en €12,00 : (12,00 - 8,40 = €3,60)

Terminologisch gezien zou je dan 19%btw over de TOEGEVOEGDE waarde (=€ 3,60 x 19%) en dat zou dus €0,68 zijn.

Kan ik hiermee de staat aanklagen? Zouden mensen mij steunen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Je snapt de methodiek niet hier valt echt niets over aan te klagen.

Antwoorden (3)

ik bak een taart.
persoon 1 koopt de taart voor mij voor 8.40 + 1.60 btw
persoon 1 doet er slagroom op, en verkoopt de taart 12.- + 2.28 btw.
persoon 2 geeft 14,28 uit, en eet lekker taart met slagroom

nu heeft persoon 1 echter al 1.60 btw betaald aan mij, dus 2.28 btw die persoon 1 ontvangt, is in feite 1.60 btw die hij terugkrijgt (hij heeft deze immers al betaald.. aan mij), en 68 cent, over de toegevoegde waarde, wat effectief naar de belastingdienst gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Steunen gaan mensen je misschien wel maar niet om deze reden. De BTW die een bedrijf betaald bij de inkoop van goederen en diensten mag afgetrokken worden van de BTW die ontvangen wordt bij verkoop en moet worden afgedragen aan de belastingdienst. Er wordt dus echt maar € 0,68 betaald.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De naam 'Belasting over de Toegevoegde Waarde' klopt wel met de werkelijkheid. Een ondernemer draagt 19% (of 6%) BTW af over zijn omzet maar de BTW die op zijn inkoopnota's stond kan hij weer als voorheffing aftrekken.

Stel dat een ondernemer een tv verkoopt van euro 1000.- excl. BTW. BTW hierover: 19% * euro 1000.- = euro 190.-.
Hij heeft deze tv ingekocht voor euro 600.- excl. BTW. BTW hierover: 19% * euro 600.- = euro 114.-.

Hij draagt per saldo dus af aan BTW (190.- -/- 114.-) = euro 76.-. En die euro 76.- is de 'belasting over de toegevoegde waarde' die onze tv-handelaar aan het product heeft toegevoegd. Die toegevoegde waarde was euro 400.- (namelijk euro 1000.- -/- euro 600.- ). En 19% BTW over euro 400.- = euro 76.-.

Geen speld tussen te krijgen :-)

En de consument... ja, die betaalt de BTW daadwerkelijk. De ondernemers zijn wat dit betreft 'kassiers' voor de Belastingdienst. Er zit natuurlijk wat meer aan vast, maar ik hoop dat duidelijk is dat je de Staat niet kunt aanklagen wat dit betreft :-)

Toegevoegd na 10 minuten:
Die consument betaalt dus óók over de toegevoegde waarde, kijk maar:

- eerst was de tv 600.- aan waarde (daar zitten dus alle 'toegevoegde waardes' in vanaf het stadium dat het onderdelen waren, de werkuren om die onderdelen samen te voegen, enz.)
- onze tv-handelaar voegde nog eens 400.- aan waarde toe aan de waarde die het toestel al had.
- Voor de consument had het toestel daardoor een waarde van 1000.-

En 19% over die 1000.- = euro 190.-. Die BTW is weer de som van euro 114.- BTW over euro 600.-, en 76.- BTW over euro 400.-. Het blijft kloppen.
Computoon