Mag gegeven geld ineens terug gevraagd worden ?

Mogen je ouders gegeven geld in eens weer terug vragen ? Het geld is verkregen doordat ik zelf het idee had om een huis te kopen in plaats van huur, heb huur betaald aan mijn ouders 12 jaar lang zij de hypotheek betaald huis verkocht met 100.000 winst. Weer een ander huis gekocht 100.000 bank 100.000 geld ouders winst huis. Nu moet ik verkopen met 40.000 verlies. Ineens de vraag of ik over de 40.000 wel de rente blijf betalen? Mag dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ik ga er van uit dat je ouders je het geld hebben geleend, anders zou er geen sprake zijn van rente betaling. En de belastingdienst zou gelijk hebben afgerekend wegens een schenking die dan verplicht schriftelijk moest zijn neergelegd. De belasting die moest worden afgedragen was geen gering bedrag, dat zou je wel zijn opgevallen.

Zo te lezen is dat allemaal niet het geval. Dus is er sprake van een geldlening en geen huur . Je ouders kunnen het geld terug eisen zoals in het contract staat, meestal is er een ontbindende voorwaarde gesteld of een termijn. Hoe jullie dat hebben overeengekomen is zo niet te lezen op je vraag. Wat staat er zwart op wit tussen jullie?, per wanneer zou het geld terug moeten worden gegeven en hoe?

Fiscaal is het het beste om je ouders rente te betalen, en dat kunnen ze je dat belastingvrij weer schenken ( tot het toegestane bedrag, grofweg 5000 euro per jaar). Normaal is dat ook noodzakelijk als de ouders geld uitlenen want voor hen zijn er ook fiscale consequenties ( o.a. opgave van vermogen in box III). In jouw geval hangt het af van de afspraak . Wat staat er op papier?
Kennelijk stond het gekochte huis op je eigen naam en niet op dat van de ouders en hoe je dan huur kon betalen is me niet duidelijk. Was dat geen rente?
Als jullie alles op je eigen houtje hebben geregeld is er een en ander niet helemaal volgens de rechtsregels van geldlening en huur gegaan maar niet ongeldig overigens; er bestaat contractsvrijheid. Kijk eerst maar eens alle papieren na. Ik wacht af.
Hoe dan ook, terugbetalen zal wel moeten, maar hoe en wanneer is met deze geringe informatie niet te zeggen.