Een crisis (meervoud: crises) is een zware noodsituatie waarbij het functioneren van een stelsel (van welke aard dan ook) ernstig verstoord raakt.
Het woord 'crisis' heeft in de dagelijkse spraak een negatieve lading. Van oorsprong is de term echter neutraal. Etymologisch komt het voort uit het (oud)Griekse werkwoord κρινομαι (krinomai) met de betekenissen scheiden, schiften, onderscheiden, beslissen, beslechten, richten en oordelen. Zo bezien, is een crisis een 'moment van de waarheid', waarop een beslissing moet worden genomen die van grote invloed is op de toekomst
Een depressie is een aandoening die de stemming en de gevoelens raakt, maar het woord wordt ook gebruikt voor elke andere vorm van inzinking (b.v. financieel).
Recessie betekent letterlijk 'teruggang' of 'terugval. In de economie betekent dit dat de economische groei daalt en lager is dan gemiddeld. Een trugvalkan ook plaatsvinden in b.v. een ziektebeeld.
Laatste zin moet zijn:
Een terugval kan ook plaatsvinden in b.v. een ziektebeeld.