wordt mijn smartengeld ingehouden van een wga uitkering en later de wwb uitkering?

ik zit nu in de re-integratie en ga mijn baan verliezen vanwege een auto ongeluk met blijvend nekletsel. nu na 4 jaar wordt het dan eindelijk afgekocht en dit zal om een aanzienlijk bedrag gaan. dit is om mijn baan verlies en dus inkomensverlies maar ook gemiste pensioenopbouw, kosten voor de huishouding, kosten voor klussen in huis zoals schilderen, de tuin, extra ziektekosten vanwege fysio wekelijks, aangepaste stoelen/bank, mijn kans op een andere baan is vrij minimaal. wordt deze schadevergoeding ingehouden op mijn wga uitkering?en later de wwb? ik snap dat je zo wie zo al iets eigen vermogen mag hebben maar buiten dat dus. ik heb 3 studerende kinderen, 2 van 17 en 1 van 21. op dit moment nemen zij mij de huishoudelijke taken voor een groot deel uit handen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (2)

Zolang je een WGA uitkering krijgt wordt niet naar het vermogen gekeken en worden (letsel)schadevergoedingen niet ingehouden/verrekend op de uitkering.

Zou je echter in de WWB belanden dan wordt wel eerst gekeken wat je aan eigen vermogen hebt. Afhankelijk van de hoogte van dat vermogen kan worden bepaald dat dat eerst aangesproken moet worden tot een bepaald minimum voordat er recht bestaat op een WWB uitkering.

De WWB is een gedrocht van een regeling geworden die maar weinig toelaat op het gebied van hetgene dat mensen aan bezit mogen hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klopt, veel mensen maken tegenwoordig veel misbruik van uitkeringen daarvoor zijn er vaak vermogensgrenzen gesteld.
deze casus zou in het juridische gedeelte kunnen.
het gaat hier immers over smartengeld. Na het ongeluk heeft u met de verzekerings maatschappij geworsteld om uw geld te krijgen neem ik aan. Dan heeft u waarschijnlijk een vors bedrag gekregen voor "ander nadeel".
In het totale bedrag dat u waarschijnlijk krijgt zitten ook kosten opgenomen voor toekomstigheid zoals fisio therapie, een werkster enz. Het feit dat u misschien dan te weinig geld heeft gekregen is aan u en de verzekeringsmaatschappij. deze proberen u immers snel af te kopen. En een slechte jurist neemt genoegen met een laag bedrag van "ander nadeel" omdat de orginele waarde hiervan vrij moeilijk te bepalen is. Dit is voornamelijk aan de rechters om in te vullen hoeveel dit moet bedragen. Maar een schadebedrag van tienduizenden euro's voor blijvend letsel is niet hoog ingeschat in mijn mening.

Als u een uitkering wil aanvragen, en u heeft bijvoorbeeld 50 000 euro op uw rekening staan dan wordt dit ZEKER megenomen in de beslissing over of u recht heeft op deze uitkering ofniet.

Om te bepalen hoeveel het bedrag aan schadevergoeding bedraagt kunt u een hele rekensom maken. Veel mensne doen dit echter niet maar ik raad het zeker aan om de verwachte kosten met de verzekeringsmaatschapij die u bijstaad uit te lijnen.

Heel veel meer als dit weet ik ook niet op het gebied van uitkeringen enz. Ikheb meer kennis in het gebied van schade enz. Niet echt in het gebied van uitkeringen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt gehad. zoniet dan laat u het antwoord voor wat het is. en wacht u af op andere mensen. Er zal waarschijnlijk een beter antwoord komen dan dit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goed uitgebreid antwoord! Ik zit in een zelfde situatie dus heb hier ook zeker iets aan, bedankt!
(nog maar een paar punten en ik had kunnen plussen, nu dan maar een mentale)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
smartengeld is altijd lastig te bepalen/verkrijgen.
verzekeringsmaatschappij'en wimpelen u snel af. en nemen snel genoegen met een x bedrag. terwijl dit bedrag niet op kan tegen de daadwerkelijke letsel wat is opgelopen.