Is er hier sprake van wajong fraude?

Ik ken iemand die al verscheidene jaren een volledige wajong uitkering heeft, omdat hij niet in staat zou zijn om te werken (afgekeurd). Die persoon kan echter wel met zijn auto het hele land door reizen voor zijn hobby, en is al verscheidene malen gespot tijdens het tillen van zware ladingen.

Het komt op mij over dat deze persoon weldegelijk in staat is om enige vorm van werk te verrichten, en onterecht deze (of in ieder geval deze mate) van uitkering ontvangt.

Graag zou ik hierover jullie mening weten. Is er in dit geval sprake van fraude en zou een melding op zijn plaats zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het helemaal eens met de reactie hierboven!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hier hetzelfde. en daarnaast, mensen hebben niet alleen een lichaam, maar ook een mentale kant. Mooi laten leven, als hij de kluit belazert komt dat wel bij hem terug en zo niet, dan is het fijn dat er de mogelijkheid bestaat dat mensen de kans krijgen om met ondersteuning te leven

Antwoorden (5)

Ik krijg altijd zo'n KGB gevoel als mensen fraude willen melden. Natuurlijk heb je gelijk als je zegt dat zoiets wel eens fraude zou kunnen zijn. Maar als alle mensen op elkaar gaan letten in negatieve zin, dan wordt het leven zo zuur.
Ga je ook iemand aanmelden als hij extreem GOEDE dingen doet, zodat hij in aanmerking komt voor een bloemetje van de gemeenschap? Waarschijnlijk heb je daar nog nooit aan gedacht.
Laat die enkeling zijn eigen schulden dragen en zichzelf schamen. Je kan niet de hele wereld corrigeren.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is erg tergend om te zien dat iemand onterecht zoveel geld van de overheid ontvangt, terwijl u en ik daar hard voor moeten werken. Nieuwe computers, een andere auto, het kan allemaal. Ik snap uw insteek echter wel, en dat is ook waarom ik eerst anderen om hun mening vraag.
Ivana
11 jaar geleden
Mijn buurvrouw heeft al jaren een invaliden-parkeerplaats. Daar staat haar caravan 's zomers op en haar auto staat om de hoek. Ze koppelt de caravan zelf aan, staat op de trapleer de ramen te zemen en sjouwt met kruiwagens straatkeien naar de gemeentewerf. Ik zou haar kunnen aangeven, maar denk iedere keer: Ach laat maar.....geen KGB gedrag. We wonen niet in Rusland.
Nee ,dat is geen fraude. Hij werkt toch niet stiekem. Wat moet hij dan doen achter de geraniums gaan zitten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij werkt niet stiekem omdat hij weet dat hij meer geld ontvangt als hij gewoon niets doet. Dat is nu ook juist waar mijns inziens het probleem ligt. Te lui om te werken, want de overheid betaalt toch wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je veinst niet te kunnen werken om zo een uitkering te krijgen lijkt me dat net zo goed fraude.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zijn jullie dokters? Wat mankeert hij dan. Je kunt ook psychische klachten hebben.
Mensen kunnen een niet zichtbare handicap of beperking hebben, dus oordeel niet te snel, vraag hem gewoon eens wat hij mankeert. De Wajong uitkering is vast ook lager dan jij denkt, hij is veel beter af door gewoon te gaan werken, als hij dat kan. Hij krijgt maximaal 75% van het minimum loon. Bovendien worden die uitkeringen niet zomaar verstrekt, daar gaat uitgebreid onderzoek aan vooraf. Wees blij dat jij gezond bent en kunt werken, je komt op mij eerder jaloers over dan dat je je druk maakt over die uitkering. Het is niet leuk om ongewild niet te kunnen werken, een weekje vakantie is geweldig, maar jarenlang thuis zitten maakt je een ander mens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je reactie, dit geeft aan wat ik bedoel, je vindt ook niet zomaar werk met een beperking of handicap, dat wordt ook vaak onderschat. Ik heb in hetzelfde schuitje gezeten en kan erover mee praten. Het is echt niet genieten van een uitkering. Ik werk nu in de sociale werkplaats, de wsw, het is werk, daar ben ik blij mee, maar het is niet de baan waar ik opleidingen voor heb gedaan en waar ik graag wil werken, maar ik ben blij dat ik werk heb en onder de mensen ben.
nee dat zouden ze wel controleren
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja sprake van fraude iemand die thuis de afwas kan doen heeft arbeidsvermogen. Deelnemen aan het verkeer is werk, denk aan chauffeur. Het kgb gevoel wordt door onze regering aangewakkerd, kijk maar eens naar je salarisstrook en specifiek naar de inhoudingen op je vakantiegeld. Hier moet jij voor werken, waarom iemand met arbeidsvermogen niet en elke maand een uitkering ontvangen.