Ik ben 29 jaar, WIA uitkering, getrouwd maar ga uit (voorlopig) (tijdelijk) ergens anders wonen. We nemen een break.....wat nu?

Mijn situatie is:
Ikzelf ben 29 jaar en mijn man ook.
We zijn nu 1,5 jaar getrouwd maar gaan (tijdelijk) uit elkaar.
We nemen een break.
Nu ga ik op zoek naar eigen woonruimte hier in de buurt maar heb ik recht op huurtoeslag?
En veranderd er iets aan mijn inkomen van de WIA?
We hebben geen kindjes, wel huisdieren maar die gaan met mij mee.
Mijn man heeft een koophuis op zijn naam staan alleen en hij kan dit alleen zelf betalen.
Voorlopig blijven we nog wel getrouwd tot we weten wat we beide willen.
We kunnen goed praten met elkaar dus er zijn geen ruzies of dergelijken maar willen dit wel goed aanpakken zodat we beide geen problemen krijgen.
Iemand suggestie's of ervaring hiermee?

Toegevoegd na 27 minuten:
Ik krijg nu netto € 877,18 van Uwv als Wia uitkering.
Gaat dit omlaag als ik alleen ga wonen of gaat dit omhoog?
Als dit nog meer omlaag gaat kan ik dan wel rondkomen met de vaste lasten zoals huur, gas-water en licht, Tv, verzekeringen......
Of kan ik bijstand krijgen/toeslag?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat fijn dat er geen ruzie is! Neem inderdaad de tijd om alles goed uit te zoeken, sterkte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank jewel Jodokus52.
Er zijn inderdaad geen ruzies maar we willen wel dat alles goed verloopt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar financieel zul je echt voor jezelf moeten zorgen
en jouw man moet voor jou zorgen.
Niet de maatschappij. Zo werkt het niet ....meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij denkt dat je zo een huurhuis hebt in je eentje zonder kinderen?

Het beste antwoord

Geef deze informatie over jezelf en je situatie door aan het UWV. Dat is een verplichting voor een WIA-uitkering. Als je contact opneemt met UWV kun je meteen vragen wat de gevolgen voor jou kunnen zijn van deze situatie of toekomstige situatie.
Je kunt een proefberekening maken om te berekenen hoeveel huurtoeslag je kan krijgen (zie de link).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt allen voor de reacties.
Gelukkig van mijn kant af, gaat de scheiding niet door en gaan mijn partner en ik er goed aan werken!!!

Andere antwoorden (4)

De ervaring is dat je, zolang je getrouwd bent,
verder nergens recht op hebt.
Niet eens op een sociale huurwoning en dus ook niet op huurstoeslag o.i.d.
En al helemaal geen bijstand.
Want in een huwelijk heb je vastgelegd dat je voor elkaar zult zorgen.

Dus zelfs al ben je gescheiden, dan zal de eventuele bijstand voor jou,
verhaald worden op jouw ex-man in de vorm van alimentatie.
Je zult dus met je man een financiele regeling moeten treffen.

Maar inderdaad wel het UWV op de hoogte brengen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Maar ben je gewoon getrouwd, in gemeenschap van goederen,
dan is de helft van dat koophuis en alle bezittingen van jou.
Alleen als er huwelijkse voorwaarden zijn, waarin dat precies beschreven staat, dan kan het huis alleen van je man zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"De ervaring is dat je, zolang je getrouwd bent, verder nergens recht op hebt."
Ze zegt al duidelijk dat ze getrouwd is en een WIA-uitkering krijgt. Dus ze heeft duidelijk wel recht op een uitkering. Vind dit best een raar antwoord van jou Momo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze heeft een WIA uitkering. Dus daar heeft ze natuurlijk recht op.
Dat is de huidige situatie.
Maar daar vraagt ze niet naar.
Dat is de vraag niet.
Ja breakster :-) Je WIA uitkering is een individuele uitkering en staat verder los van je burgerlijke staat ( gehuwd of vrijgezel).
Dus die blijft onveranderd hetzelfde voor je gelden.
Of je daarvan rond kunt komen hangt een beetje af van de categorie waar je in valt.
Heb je een WGA uitkering of een IVA uitkering. (ofwel ben je gedeeltelijk arbeidsgeschikt of volledig arbeidsongeschikt). Beide categorieën zijn loongerelateerd en procentueel afgeleid van je laatstverdiende loon voordat je in de WIA kwam.

Je kan binnen de WIA een beroep doen op de Toeslagenwet als je als alleenstaande te ver onder het minimumloon dreigt te komen.
Overigens is je man als meestverdienende verplicht je te onderhouden ook al wonen jullie (tijdelijk) niet meer bij elkaar onder een dak. Dat is een uitvloeisel van het huwelijk.

Als je een huurhuis betrekt dat qua kale huurprijs binnen de huurgrens valt en je inkomen is onvoldoende dan heb je altijd recht op huurtoeslag. Je hebt dan ook recht op zorgtoeslag voor de ziektekostenpremies.

Alleen is het wel zo dat bij deze aanvragen wel gekeken wordt naar eventueel vermogen dat je hebt en aanspraken op bijdragen in de kosten voor het levensonderhoud, bijvoorbeeld op je huwelijkspartner.
M.a.w. als het koophuis deel uit maakt van het gezamenlijk vermogen (waar jij eventueel mede recht op zou hebben uit hoofde van een huwelijk in gemeenschap van goederen), dan wordt er ook anders naar deze aanvragen gekeken. (lees afgewezen).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naar aanleiding van je toevoeging... €. 877,- is idd. wel erg weinig om van rond te komen. Recht op bijstand heb je niet omdat je al een zelfstandig inkomen geniet en je door het huwelijk, dat blijft bestaan, in jouw onderhoud moet worden voorzien door je man. Daar kan hij zich niet aan onttrekken!

Je kunt hooguit het UWV verzoeken een toeslag toe te kennen waardoor je aan het bijstandsniveau voor alleenstaanden komt, maar dat is ook niet veel hoger.
Het zal nog maar de vraag zijn of je met dit inkomen een woning krijgt toegewezen. Misschien niet zo'n leuke boodschap maar de maatschappij is vandaag de de dag onwaarschijnlijk hard geworden als het gaat om sociale bescherming.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De bijstandsnorm voor alleenstaande is € 660,98
En verder zeg je hetzelfde als wat ik al zei.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord Beer :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je explorer. :)
Voor een huurhuis moet je gemiddeld zes jaar ingeschreven staan. Scheiden is geen reden om voorrang te krijgen. Voor vrije sector heb je te weinig inkomen. Bij de uwv kan je vragen als je 100% bent afgekeurd om extra uitkering tot bijstands niveau. Anders krijg je een aanvulling van de bijstand maar heb je wel sollicitatie plicht. Je zal dus onderdak bij familie of vrienden moeten zoeken of gaan werken zodat je eenvrije sector woning kan huren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor bijstand zul je nie in aanmerking komen omdat je WIA uitkering hoger is als de bijstand ( bijstand = € 627,93 per maand). Verder ligt het eraan hoe jullie getrouwd zijn, zijn jullie in gemeenschap van goederen getrouwd, en zij jullie bezittingen en schuldn gedeeld, of ben je getrouwd op huwelijkse voorwaarden,waarij ieders inbreng en schulden van zichzelf blijven. Je kunt nog wel recht hebben op partneralimentatie.

Recht op huurtoeslag kun je hebben als de woning in de huurtoeslaggrens valt. Je kunt ooknog recht op partnerallimentatie hebben als je partner een veel beter inkomen als jou heeft. Als je duurzaam gescheiden leeft kun je ook aangemerkt worden als alleenstaande (zie bron 2).

Als je voor 1 juli gescheiden gaat leven en een echtscheiding hebt aangevraagd ben je voor de belastingdienst het hele jaar gescheiden, dan heb je meer rechten op alleenstaanden kortingen etc. Doe je dat niet dan blijf je fiscale partners. (zie bron 3).