Inwonen bij vriend, wat te regelen?

Ik ga bij mijn vriend inwonen. Hij heeft een koopwoning, we nemen geen samenlevingscontract. Ik ga ook geen huur betalen. Wat moet er toch geregeld worden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maak je wel goede afspraken over wie wat betaalt en zo? Zorg in elk geval dat je het ook als 'jouw huis' gaat voelen, en dat je niet 'blijft logeren'.

Het beste antwoord

Ik zou me goed voor laten lichten wat een samenlevingscontract inhoud en er nog eens over denken.......

Wat er geregeld moet worden:

-Inschrijving GBA
-Wie betaald wat
-Belasting (na 6 mnd evt. fiscaal partner worden)
-Verzekeringen aanpassen
-Evt. wijzigen dokter, tandarts, specialist
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Samenwonen is een positieve gebeurtenis in je leven. Daar moet je van genieten. Maar jullie moeten ook een aantal zaken goed vastleggen.
Zodra je gaat samenwonen, vormen jullie een huishouden. Sommige verzekeringen bieden dekking aan alle gezinsleden uit het huishouden.
Vergeet je ook niet in te schrijven op je nieuwe adres in de gemeente waar je gaat wonen.
Stuur adreswijzigingen, vergeet daarbij je zorgverzekering, je bankfiliaal en werkgever niet.
Zoek als je in een andere woonplaats gaat wonen in ieder geval een andere huisarts en eventueel een nieuwe tandarts.