Mag je baas vergoeding folderverspreiding, 13 jarige ongevraagt naar beneden doen?

Eerste folder 13,28, tweede folder 1,91, alle extra folders 1.02.
Vandaag 364 adressen x 15 folders. Nu gaan de extra folders naar 0,56(vanwege recessie.)We hebben een overeenkomst mag je baas zomaar het loon naar beneden doen. Ze is er bijna 9 uurjes mee bezig alleen al om ze in te steken.
Aantal folders verschild per week.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ja. Bij kranten- en folderverspreiding is sprake van een zogeheten 'Overeenkomst van opdracht' (BW 7:400), niet van een arbeidsovereenkomst. Als de bezorger een keer geen tijd heeft of ziek is, kan hij een ander hem laten vervangen. Bij een arbeidsovereenkomst kan dat niet.

"1.
De overeenkomst van opdracht is de overeenkomst waarbij de ene partij, de opdrachtnemer, zich jegens de andere partij, de opdrachtgever, verbindt anders dan op grond van een arbeidsovereenkomst werkzaamheden te verrichten die in iets anders bestaan dan het tot stand brengen van een werk van stoffelijke aard, het bewaren van zaken, het uitgeven van werken of het vervoeren of doen vervoeren van personen of zaken."

Als de opdrachtgever kenbaar maakt dat hij zijn vergoeding naar beneden brengt en je het daar niet mee eens bent, dan kun je besluiten geen opdrachten meer voor hem uit te voeren en zeg je de overeenkomst tijdig op. Daar zal de opdrachtgever ongetwijfeld een richtlijn voor hebben.
Computoon