Wat is een artikel over onvolkomen concurrentie?

Ik moet voor economie een artikel over onvolkomen concurrentie vinden. Ik vind dit heel lastig, omdat er eigenlijk (naar mijn idee) weinig onvolkomen concurrentie is. Het artikel moet wel uit een kwaliteitskrant komen en van dit schooljaar zijn (dus vanaf september 2011). Heeft iemand enig idee?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Het is best lastig om een artikel te vinden, dat alleen over "onvolkomen concurrentie" gaat, omdat het terminologie voor ingewijden is. Je zult er nauwelijks over horen in b.v. het journaal of er in kranten over kunnen lezen.

Onvolkomen concurrentie betekent eigenlijk niets meer, dan dat er iets niet klopt op de vrije markt, en dus met de concurrentie, en dat daar meestal de consument de dupe van is. Als je stelt dat het niet zoveel voorkomt, zou dat best kunnen kloppen want we hebben er ook een waakhond voor, om dat een beetje in de gaten te houden. (de mededingingsautoriteit).

Als er in een groot dorp 3 Albert Heijns zijn, en geen enkele andere supermarkt (of je moet daar 20 km verder voor rijden) dan is er, een beetje afhankelijk van de manier hoe AH dat voorelkaar heeft gekregen, sprake van onvolkomen concurrentie. Als de bewoners kunnen kiezen uit 3 verschillende supermarkten, is er voor wat betreft boodschappen doen, sprake van volkomen concurrentie.

Zo zijn er mensen die beweren dat de concurrentie tussen publieke omroep en commerciele omroepen onvolkomen is, of vals. De publieke omroep eet immers van 2 walletjes: èn overheidssubsidie èn reclame-inkomsten, terwijl de commerciele omroepen het alleen met reclame-inkomsten moeten doen. De markt voor tv-reclame deugt dus niet. Onvolkomen concurrentie.

Hieronder een artikel dat er zijdelings mee te maken heeft. Daar wordt gesteld dat kranten te lijden hebben onder de internet-activiteiten van omroepen, zoals b.v. de site JOOP van de VARA. Misschien is dat een interessant artikel voor je?
http://www.denieuwereporter.nl/2012/05/valse-concurrentie-tussen-krant-en-omroep/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In alle kranten stond recentelijk , dat er onderzoek loopt (zelfs een inval bij KPN ) ivm prijs afspraken ivm met mobiele telefonie , mobiele data enz . Ik hoop dat je gelijk hebt dat het zelden voor komt . Maar helaas ik heb m'n twijfels ! bij diverse verzekeringen , benzine , Sigaretten , drank (bier) cosmetica , energie , maatschappijen .Dus de Opta cq de NMa heeft nog heel wat te doen .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Banken maken het nog mooier ! Ivm de staats steun mogen ze niet markt verstorend :) concurreren , ja hoe verzin je de termen . Dus ja dan moet je elkaar:((dus banken onderling) informeren :) over de te berekenen hypotheek rente , enz aan de consument . Want ja door de staats steun mag je als bank niet te goedkoop worden voor de stakkers die het gelag moeten betalen :(