Mag je het bedrag op een factuur verhogen, indien de betaling door de debiteur niet wordt voldaan?

In dit bijzondere geval zijn de financiele gevolgen voor de klant, indien deze niet tijdig zou betalen niet vermeld op de eerste factuur.

Weet jij het antwoord?

/2500

Voor zover ik kan nagaan moet je het niet vermelden. Het is natuurlijk wel netter om eerst een brief te sturen: U heeft nog niet betaald. Factuur zus en zo staat open. Indien u over X dagen nog niet betaald heeft, zullen we overgaan tot het heffen van incasso kosten ter hoogte van... Uiteindelijkwil je graag dat de klant positief over je bedrijf spreekt..

Bronnen:
http://www.rijnstad.nl/schulden/kosten/inc...

Wanneer die klant niet op de hoogte is van het feit dat jij (als crediteur) het bedrag mag verhogen dan niet nee. Je moet natuurlijk altijd in aanmaningen zetten dat je het bedrag zult verhogen (met incassokosten, of boeterente) indien de debiteur niet betaald. Ondanks het feit dat het niet betalen van de debiteur niet netjes is is dit dan ook niet netjes van jou.

Volgens mij mag je na aanmaning de wettelijke rente in rekening brengen.

Niet zomaar verhogen. Je kunt het beste eerst een laatste aanmaning sturen, en daarin een termijn stellen van, zeg, twee weken, en tevens aankondigen dat je na die termijn helaas genoodzaakt bent meerkosten in rekening te brengen. Zeker bij grote bedrijven en semi-overheden kun je er niet klakkeloos op vertrouwen dat ze op tijd betalen. Vaak hanteren ze hun eigen betalingsvoorwaarden, waarbij je er niet van op moet kijken als ze een betalingstermijn hanteren van 60 dagen of langer.

Bronnen:
http://www.je-eigen-bedrijf.nl/aanmaning-h...

Je moet bij het uitschrijven van een factuur zetten: ' Bij betaling binnen 30 dagen mag de kredietbeperking van het eindbedrag van de factuur worden afgetrokken' BTW: vergeet ook niet te vermelden, dat de geleverde goederen en/of diensten pas eigendom worden nadat alle facturen zijn betaald (i.v.m. faillissement van jouw debiteutr) Op de factuur zelf zet je na de btw de kredietbeperking zijnde 2% van het bedrag excl. btw.. De ontvangen kredietbeperking boek je als bankkosten. Daarmee voorkom je ingewikkelde aangiftes inzake jouw te betalen BTW.

Als je er wel een betalingstermijn op hebt gezet kun je het wel doen, maar dat is gebruikelijker bij de 2e aanmaning. Bij de eerste aanmaning blijf je netjes, uit onze boekhouding is gebleken...etc..en de zin mocht uw betaling gekruisd.. Daarna vermeld je dat als de aanmaning niet voldaan wordt binnen x dagen, het bedrag verhoogd wordt met de wettelijke rente en administratiekosten. Bij de 2e aanmaning vermeld je dat als er niet binnen het gestelde termijn het gehele bedrag voldaan is de vordering wordt overgedragen naar een incassoburo. De eerste betalingsherinnering mag je over het algemeen neit verhogen omdat je mensen wel de kans moet geven hun "fouten" te herstellen. Kredietbeperking pas je toe als je wilt dat mensen sneller betalen, als je betalingstermijn bijvoorbeeld 30 dagen is pas je de kredietbeperking toe binnen bijv. 7 dagen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100