klopt het dat je studiekosten kunt aftrekken van de belasting voor kinderen die wel een studiebeurs ontvangen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Nee, dat kan niet.
Studiekostenaftrek vormen een persoonsgebonden aftrek. Alleen uw kind kan in principe de studiekosten in zijn / haar aangifte opvoeren.

Als er studiefinanciering is is er voor uw kind vrijwel nooit belastingaftrek mogelijk. Het zogenaamde normbedrag ( 1664 MBO / 2440 HBO /WO - jaar 2012) minus de verkregen studiefinanciering minus drempel geeft meestal geen positief aftrekbaar bedrag.

N.B: als er uitsluitend een basisbeurs is en het kind woont nog thuis is een hele kleine aftrek mogelijk.
N.B: als het kind valt onder de wet studiefinanciering zijn kosten als boeken e.d. vrijwel nooit als aftrekbare kostenpost op te voeren. Reiskosten zijn altijd uitgezonderd.
N.B: de drempel studiekosten is in 2012 - € 500. Voor 2013 is de drempel - € 250
fisbel