wat is een freelance grafisch ontwerpster?

Wat houdt deze baan in? Wat moet je dan allemaal doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Dat zijn de meesten. Dat wil zeggen dat zij eigen baas is en niet bij een (ontwerp)bureau hoort. Ze krijgt haar opdrachten door eigen aquisitie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Posters / Brochures / Folders / Campagnes / Reclamespotjes (2D/3D) / visitekaartjes / logo's etc. Alles wat te maken heeft met vormgeving en media.
Grafische vormgeving is het visueel vormgeven van ideeën in verschillende media, met als doel om mensen iets mee te delen. Dit vereist de inzet van zowel artistieke als technische vaardigheden. Bij grafische vormgeving wordt zowel visuele expressie als creativiteit nagestreefd in de presentatie van tekst en afbeeldingen.

Met andere woorden: je moet dingen bedenken en dan zorgen dat het er mooi en aantrekkelijk uit ziet.
Om een idee te krijgen van hoe breed dat vak van grafisch ontwerpster zou kunnen zijn kun je hier eens kijken:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Grafische_vormgeving

http://www.kabk.nl/pageNL.php?id=0005

Als je het hebt over freelance, dan spreek je dus niet van "een baan", want freelance is
zonder een vaste arbeidsovereenkomst, niet in vaste dienst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als freelance ontwerpster werk je voor verschillende reclamebureaus of rechtstreeks voor klanten. Op basis van de wensen maak je een ontwerp voor bijvoorbeeld een logo, huisstijl, folder of brochure. Dit werk je ook uit tot een bestand wat bijvoorbeeld naar de drukkerij kan. Dit doe je op de computer mbv de programma's indesign, illustrator en photoshop. Als freelance werk je zelfstandig en moet je voor je eigen werk zorgen. Dus eigen klanten zoeken. Veel freelance ontwerpers hebben ook een vast netwerk van bureau's. Het is trouwens aan te bevelen eerst veel ervaring op te doen binnen een bureau want daar leer je het meest van.