Dit is niet een term speciaal voor Egypte maar wereldwijd en heeft te maken met geld verdienen waarbij je de mensen, de planeet en de winst in de gaten houdt en zorgt dat er niet eentje boven de rest uitsteekt of eentje totaal vergeten wordt. Dit geldt voor de ontwikkeling van Egypte maar dus ook voor andere landen in de wereld:

People Planet Profit (ook wel: de drie P's) is een term uit de duurzame ontwikkeling. Het staat voor de drie elementen, people (mensen), planet (planeet/milieu) en profit (opbrengst/winst), die in een harmonieuze wijze gecombineerd dienen te worden. De term is bedacht door John Elkington, een consultant op het terrein van duurzame ontwikkeling.

Wanneer de combinatie niet harmonieus is zullen de andere elementen hieronder lijden. Wanneer bijvoorbeeld winst te veel prioriteit krijgt, dan zullen mens en milieu hiervan de dupe worden, bijvoorbeeld door slechte arbeidsomstandigheid of vernietiging van de natuur. Andersom ziet de slogan ook het winstkenmerk als essentieel onderdeel van ontwikkeling dat niet verwaarloosd dient te worden.

De drie P's worden door veel ondernemingen geadopteerd als richtlijn voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Zo schrijft de Rijksoverheid [1]:

“Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) betekent ondernemen met aandacht voor de drie p’s, people, planet en profit:

people: mensen binnen en buiten de onderneming;
planet: de gevolgen voor het (leef)milieu;
profit: de voortbrenging en economische effecten van goederen en diensten.

Deze benadering levert langetermijnwinst op voor ondernemers en maatschappij.”

Voor de Wereldtop over duurzame ontwikkeling te Johannesburg (2002) werd de P van Profit veranderd in 'Prosperity' (welvaart), om naast economische winst ook de maatschappelijke winst in de afwegingen te betrekken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, maar hoe zit dat bij Egypte...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals ik al zei, het is niet iets wat speciaal voor een land is, het is meer een wereldmotto.