Wat zijn de bekende prognoses op langere termijn voor de energiemarkt in Nederland?

Ik ben op zoek naar artikelen of prognoses waaruit ik de te verwachten energieprijs van de komende decennia kan herleiden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Meer dan het onderstaande zul je niet vinden, daar zijn gewoon geen prognoses voor mogelijk en als die er al zijn dan zullen de energieleveranciers die zoveel mogelijk geheim houden.

Het is moeilijk de ontwikkeling van energieprijzen te voorspellen omdat verschillende factoren invloed hebben op de prijs. Energieleveranciers proberen hun stroom voor een zo gunstig mogelijke prijs in te kopen, maar bij een hogere vraag stijgen de prijzen.

Onze stroom komt uit elektriciteitscentrales, uit duurzame energiebronnen en uit het buitenland. Elektriciteitscentrales betalen, naast de vraagprijs, voor de hoeveelheid CO2 die zij uitstoten bij de opwekking van stroom. Elektriciteit kan niet worden opgeslagen. Gas wel. Vraag en aanbod beïnvloeden de prijsontwikkeling niet direct. De gasprijs is gekoppeld aan de olieprijs. De olieprijs wordt bepaald door vraag en aanbod en door ontwikkelingen in de wereld.
http://www.eigenhuis.nl/energie/energiemarkt/energieprijs/

Wat is de verwachting voor de energieprijzen van 2013? De laatste jaren zijn de energieprijzen alleen maar gestegen. De energietarieven zijn op dit moment redelijk hoog en de verwachting is dat de energieprijzen de komende jaren nog wel hoog zullen blijven. Al met al blijft het lastig om een voorspelling te doen, vooral in het huidige economische klimaat.

De drie grote energieleveranciers; Nuon, Essent en Eneco hebben een daling aangegeven van hun energietarieven. Echter de energierekening zal in 2013 hoger uitvallen door enkele overheidsmaatregelen. Er is namelijk een nieuw soort belasting ingevoerd, de zogeheten ‘opslag duurzame energie’. Daarnaast is per 1 januari de energiebelasting weer omhoog gegaan, met name fors voor het gasverbruik. Ook de netwerkkosten zijn gestegen.
http://www.itiner.nl/nieuwsbrief/nieuwsberichten/136-verwachting-energieprijzen