Is het waar dat 30 procent van een collecte naar de gemeente gaat?

Er stond net iemand van de hartstichting aan de deur. Hij kwam zonder collectebus maar met een inschrijf papier. Hij zei dat van een collecte 30 procent naar de gemeente ging en op deze manier ging alles naar de hartstichting. Is dit eigenlijk waar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, dat klopt niet, er gaat wel 22% naar fondsenwerving en de eigen organisatie en (in 2011) 17,6% naar straatwerving.

Donatie:
"Van elke euro die u aan de Hartstichting geeft, draagt 80% (dus € 0,80) direct bij aan het terugdringen van hart- en vaatziekten. Hiermee voldoet de Hartstichting aan de strenge norm van minimaal 75 procent die het CBF-Keurmerk voorschrijft.
De Hartstichting is in ons land de enige organisatie ter bestrijding van hart- en vaatziekten die het CBF-Keur heeft ontvangen. 22% gebruiken we voor fondsenwerving en onze eigen organisatie.
Bijna eenderde deel van de inkomsten gaat naar wetenschappelijk onderzoek naar hart- en vaatziekten.
Het overige gedeelte wordt verdeeld over patiëntenzorg, preventie en voorlichting."

Straatwerving:
"Om voldoende inkomsten te genereren voor het financieren van wetenschappelijk onderzoek en voorlichtingscampagnes, moeten wij eerst geld investeren. Gelukkig betaalt deze investering zich binnen korte tijd ruimschoots terug.
De kosten voor straatwerving vallen binnen het totale budget van de Hartstichting voor het werven van donateurs. Als richtlijn voor de wervingskosten hanteert de Hartstichting de CBF-norm: van elke ingelegde euro mag maximaal 25 cent worden besteed aan gemaakte kosten.
In 2011 was lag ons CBF-percentage op 17,6%. Dit betekent dat van iedere euro die wij ontvangen, maar liefst zo'n 83 cent gaat naar wetenschappelijk onderzoek, preventie, patiëntenzorg en voorlichting. Onze wervingskosten zitten dus zeer ruim onder de norm van 25 procent die het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF) stelt voor goede doelen."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Broodje aap dat is gewoon een oplichter melden bij de politie.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zal een straatwerver van een extern bureau geweest zijn. Zie mijn antwoord.