hoeveel korting op bijstand bij een verdienend kind?

Toegevoegd na 1 minuut:
ik heb eeb bijstanduitkering en nu gaat mijn thuiswonende zoon werken en ongeveer 1000 euro per maand verdienen. Wat gebeurt er nu met mijn bijstandsuitkering

Toegevoegd na 2 minuten:
mijn zoon is 18

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Deze wordt lager.

Als je alleenstaande ouder bent, verandert je uitkering naar een alleenstaandenuitkering als je jongste kind 18 wordt. (Dat staat dus los van de inkomsten van het kind). Verder wordt rekening gehouden met een korting vanwege inkomsten van het kind maar de "hoogte" van de verlaging wordt bepaald door de gemeente, omdat de gemeente de Algemene Bijstandswet uitvoert. Elke gemeente kan zijn eigen beleid erop kan nahouden

Een voorbeeldtekst van een willekeurige gemeente

"Wat gebeurt er met mijn bijstandsuitkering als mijn kind 18 wordt?

Als uw (jongste) thuiswonende kind 18 jaar wordt en u bent alleenstaande ouder, dan gaat uw bijstandsuitkering omlaag. U kreeg een uitkering voor een alleenstaande ouder tot 70% van het minimumloon. Maar als uw kind 18 is geworden krijgt u een uitkering voor een alleenstaande . Dit is maximaal 50% van het minimumloon. Bent u getrouwd of woont u samen? Dan blijft uw bijstandsuitkering in principe hetzelfde.

Uw kind heeft meestal recht op een eigen inkomen. Het kan óf naar school gaan of een opleiding volgen en daarbij studiefinanciering krijgen, óf werken en een eigen salaris verdienen. Heeft uw inwonende kind eigen inkomsten? Verdient of ontvangt uw kind meer dan € 633,44 netto per maand? Dan is het mogelijk dat uw toeslag of uw uitkering wordt verlaagd. U kunt de woonkosten namelijk met uw kind delen. Krijgt uw kind alleen studiefinanciering of een studietoelage (Wtos) en heeft het geen andere inkomsten? Dan heeft dit geen invloed op uw toeslag of uitkering.

Woont bij u een kind van 18 jaar en ouder in en verdient of ontvangt dit kind meer € 590,-- netto per maand dan verlagen wij de uitkering met 10% (als u gehuwd bent) of halveren wij de toeslag (als u alleenstaande of alleenstaande ouder bent) Dit staat in de toeslagen- en verlagingenverordening.

Vanaf de 18e verjaardag van uw kind krijgt u ook geen kinderbijslag meer voor uw kind. U hebt dus hierdoor minder inkomsten.

Bij een uitkering voor alleenstaanden mag u minder eigen vermogen hebben dan bij een uitkering voor alleenstaande ouders en gehuwden en samenwonenden. "
Computoon
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
+ plusje