Hoe zet ik roodstaan "om" in een persoonlijke lening?

Ik heb laatst roodstaan aangezet en een flinke uitgave moeten doen. Daardoor eindigde ik flink in het rood. Ik sta nu net niet in het rood (na salaris en ome Duo), maar haal de maand niet met wat ik nog heb. Ik wil roodstaan annuleren, het geeft me stress en als ik eenmaal in het rood sta, kom ik er niet meer uit. De enige optie die ik zie is een persoonlijke lening aanvragen (om deze maand op te vangen en zodat ik gewoon per maand verplicht moet aflossen), maar dat moet bij mijn bank voor minimaal 2500 euro en met een aflostijd van 12 maanden zou dat maandbedrag veel te hoog zijn.

2 jaar geleden
in: Lenen
2.1K

Antwoorden (2)

Bij I-Finance kun je bijvoorbeeld € 500,- lenen en in 12 maanden aflossen. Termijnbedrag € 43,84 per maand. In 5 jaar aflossen: € 10,50 per maand.
Bij Kredietgroepnederland:
€ 1000,- lenen. Maandelijks termijnbedrag € 87,- (1 jaar) of bijvoorbeeld € 20,- (5 jaar).
(Idem Kredietbanknederland)
2 jaar geleden
Dat kun je niet zomaar omzetten. Een persoonlijke lening of doorlopend krediet moet je aanvragen bij de bank. Er word dan gekeken naar je maandelijkse inkomen om te bepalen of je wel voor een krediet in aanmerking komt. Wijst de bank de aanvraag af, dan is roodstaan op je betaalrekening je enige mogelijkheid. Bij de meeste banken zal dat het geval zijn als je student bent zonder goedbetaalde (vaste) bijbaan.

Krijg je wel een lening bij de bank, dan betaal je daar een behoorlijk hoge rente over. Sommige banken bieden als service dat je pas hoeft te beginnen met aflossen na je studie, maar die hoge rente loopt wel elke maand door!

Bij een doorlopend krediet van 2500 euro hoef je niet dat hele bedrag te gebruiken. Je kunt dan maximaal 2500 euro lenen, minder kan dus ook. Zolang je lening niet is afgelost, wordt er elke maand rente bij je lening opgeteld. Is de rente hoger dan je maandelijkse aflossing, dan wordt je lening dus elke maand een beetje meer.
Het voordeel van doorlopend krediet is dat je extra kunt aflossen wanneer het jou uitkomt en dat je ook extra geld kunt opnemen wanneer dat nodig is, tot het maximum van die 2500 euro (of ander maximum als je dat zo afspreekt met je bank).

Kun je geld lenen van familie, of extra lenen bij DUO, dan is dat altijd veel goedkoper dan lenen bij de bank of roodstaan. Tijdelijk extra werken om zelf even wat te verdienen is wellicht ook een optie, dan kun je het gewoon direct terugbetalen en heb je geen lening met rente meer nodig. De horeca en alle winkels zijn weer open, dus werk genoeg voor studenten.
2 jaar geleden
Eveneenvraag
2 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Het punt is echter dat ik op dit moment geld tekort kom om het de rest van de maand te redden. Ik kan roodstaan, maar dat wil ik eigenlijk liever niet. Daarom zou ik een lening willen aanvragen, maar overal waar ik kijk, zijn de minimum leenbedragen erg hoog en de aflosperiode erg kort, wat het aflosbedrag weer heel hoog maakt. Dat is voor mij niet haalbaar.
Eveneenvraag
2 jaar geleden
Ik werk en studeer en kan onmogelijk meer uren maken - vanuit mijn baan en vanuit de druk van de opleiding niet.
Thecis
2 jaar geleden
Dan moet je accepteren dat je rood staat. Ik snap dat je dat liever niet wilt, maar het lijkt de enige oplossing. Rood staan hoeft ook maar kort te duren.
Antoni
2 jaar geleden
@Inekez1, een aanvulling op je antwoord: het is bij een bank vrijwel onmogelijk om een persoonlijke lening af te sluiten vanwege de kosten van levensonderhoud. Dat is veel te algemeen, en er ontbreekt dan voor de bank een onderpand. Voor zover ik weet, moet een persoonlijke lening een specifiek(er) eenduidig doel hebben.