Kun je als 17/18-jarige hulp krijgen om op jezelf komen te wonen en jezelf te onderhouden?

Als iemand zonder handicap oid dus begeleid wonen is misschien niet van toepassing (niet onaardig bedoeld hoor), wil een tussenjaar doen na het halen van mijn havo diploma en zoveel mogelijk sparen voor studie door te werken maar dan wel alvast op kamers.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Lenen
2K
ronron1212
7 jaar geleden
Ouders
TurfGraver
7 jaar geleden
Een baan met voldoende inkomen zou al enorm helpen....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ouders zijn druk met werk en ziekte dus daarvan niet zoveel hulp te verwachten
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vraag is dus waar ik moet zijn voor een baan met voldoende inkomen om op mezelf te wonen ;)
TurfGraver
7 jaar geleden
Google eens op: ik zoek werk.
En solliciteren maar. :)
ronron1212
7 jaar geleden
Internet en de kranten en dan zoeken naar banen en solliciteren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Snap ik, TurfGraver, een baan is ook het belangrijkste :) Maar is er zeg maar een soort instantie waar je terecht kunt als je een beetje hulp zou willen met hoe je geldzaken moet regelen enzo als je nog niet zo oud bent?
TurfGraver
7 jaar geleden
Als je ouders je dat niet geleerd hebben...
Hier wat info.
https://www.nibud.nl/consumenten/themas/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat is inderdaad een beetje het dingetje, op kamers is erg duur. Ik ga eens verder zoeken naar anti kraak, slim idee!
Heel erg bedankt allemaal voor het reageren!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je zou ook nog kunnen denken aan een gecombineerde baan/opleiding waarbij je dan 'intern' woont. Dit zie je weleens bij opleidingen/banen in de gezondheidszorg of in de scheepvaart bijvoorbeeld. Je verdient misschien in het begin niet veel, maar voor een kamer/eten wordt gezorgd, en je staat er dan ook niet alleen voor omdat er altijd wel een soort groepsleider aanwezig is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat zou misschien wel wat zijn ja! Ik weet nu eigenlijk helemaal nog niet wat voor opleiding ik wil doen, vandaar dat tussenjaar (hoogstwaarschijnlijk). Dacht eigenlijk dat je nu niet meer dat soort opleidingen had, vanwege bezuinigingen etc. Hoe heet dat dan? Duaal intern studeren ofzo? :)

Antwoorden (1)

Hallo,

om op jezelf te kunnen wonen heb je allereerst een inkomen nodig. Veel gemeentes bieden wel hulp aan bij vast werk of opleiding maar ik denk dat dat voor een tussenjaar -en dus tijdelijk werken- niet zal gelden. Er zijn voor studenten/jongeren ook uitzend bureaus die je zou kunnen benaderen maar welke, dat ligt er aan waar je woont. Veel zorg-banen verdienen goed dus ook daar zou ik naar kijken, mocht je dat liggen.
Daarna kun je kijken naar een woning, wellicht is het wel een idee om je alvast in te schrijven bij woningnet voor in de toekomst.

Vriendelijke groeten

Toegevoegd na 12 minuten:
Misschien zou je ook eens naar een jongeren punt in eigen gemeente kunnen kijken. Zij kunnen je ook helpen met het zoeken naar een opleiding die bij je past.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hallo,
Super bedankt voor de informatie! Ik had nog niet gedacht aan de gemeente, misschien heeft die bij ons ook wel een soort jongerenpunt, ga daar snel even informeren.
De zorg zou eventueel wel een optie zijn als bijbaan, als opleiding ligt het mij niet helemaal denk ik maar het idee is handig ;)
Ik heb ondertussen al iemand ontmoet die wat meer verstand heeft van studies en geldzaken etc, dus misschien kan die me ook een stukje verder helpen.
Bedankt voor de reactie, hartstikke tof dat er mensen zijn die willen helpen :) Vriendelijke groeten