Heeft een kleine lening die is afbetaald na een jaar nog gevolgen voor hypotheekaanvraag?

Stel je hebt een kleine lening van 5000 euro gehad voor aanschaf van een auto. Je hebt netjes binnen 2 jaar die 5000 euro afbetaald + rente. Deze lening is inmiddels voldaan. En een jaar of 2 later wil je van je huurhuis kijken wat je op kan nemen aan hypotheek. Heeft die afgeronde lening uit het verleden nog een negatief effect op je hypotheekaanvraag? Aangezien deze kleine lening allang is afgerond.

9 maanden geleden
in: Lenen
1.2K

Antwoorden (1)

Nee, een lening die volledig is afbetaald heeft geen invloed op een mogelijke hypothecaire lening.
Een hypotheekverstrekker kijkt, bij het bepalen van het maximale hypotheekbedrag, naar wat je maandelijks kunt betalen. Dat wordt aan de ene kant bepaalt door je inkomsten, maar aan de andere kant ook door vaste lasten. En een betalingsverplichting in verband met een lopende lening, valt onder deze vaste lasten.
Maar zodra de lening is afbetaald, maakt de betalingsverplichting die je daarmee had dus geen deel meer uit van je vaste lasten.
9 maanden geleden