Ben je als ouder verantwoordelijk voor studiefinanciering fraude van je volwassen kind van 18 jaar?

Als je kind van 18 jaar zich uitwonend wil inschrijven ergens, om daarmee een hogere stufi te krijgen, kan de ouder waar hij woont dan financieel aangesproken worden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (4)

Verplichting tot financiële bijstand voor levensonderhoud

Naast het feit dat u aansprakelijk kunt zijn voor de kosten van een onrechtmatige daad door uw kind heeft u echter ook altijd een verplichting tot financiële bijstand voor levensonderhoud van uw kind. Ouders moeten, of ze nu wel of niet gescheiden zijn, altijd voor hun kinderen de kosten van verzorging en opvoeding betalen totdat zij achttien jaar zijn.

Na de 18e verjaardag houdt deze financiële verplichting echter niet op. Voor kinderen van 18,19 en 20 jaar geldt een voortgezette onderhoudsplicht. Dit houdt in dat u als ouder moet bijdragen in de kosten van levensonderhoud en studie moet betalen voor zover hier nog niet in is voorzien (bijvoorbeeld studiefinanciering of een bijbaantje). over de kinderalimentatie, stelt de rechter vast hoeveel er per maand voor de kinderen moet worden betaald.

Kort samengevat u bent nog onderhoudsplichtig voor de levensonderhoud en studie van uw kind tot de 21e verjaardag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Financieel niet want de stufi staat op naam van je kind. Wel kunnen de ouders in staat van beschuldiging worden gesteld door het meewerken aan fraude. Als de stufi een zaak tegen de ouders gaat beginnen, ben je zuur! Waarschijnlijker is dat je kind ENORM wordt gekort op zijn stufi of zelfs het recht hierop verliest!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het wordt ontdekt (en stufifraude staat hoog op de agenda bij DUO momenteel) is het volwassen kind daar zelf aansprakelijk voor.
Mensen die meewerken aan een fraude zijn echter ook in overtreding. Als aannemelijk kan worden gemaakt dat u op de hoogte was van de fraude en er niks tegen hebt gedaan bent u medeplichtig.

Daarnaast zit er natuurlijk een ethisch kantje aan het verhaal. Moet je goedkeuren dat je kind dit doet als je 18 jaar je best hebt gedaan om ze te leren dat liegen niet mag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Is fraude een overtreding of een misdaad?
Nee, ouders zijn financieel aansprakelijk tot hun kinderen 21 jaar oud zijn.

Dit betekent ongeveer dat ouders moeten bijdragen aan het levensonderhoud van hun kind totdat ze 21 zijn (bijvoorbeeld helpen met de huur etc).

Vanaf hun 18e zijn kinderen zelf volledig verantwoordelijk voor hun daden. Als ze iets illegaals doen ben je daar als ouder niet voor verantwoordelijk. Als het kind betrapt wordt en een boete moet betalen moet hij of zij daar dus zelf voor opdraaien.

Omdat het niet gaat om een misdrijf (een zware overtreding) ben je ook niet medeplichtig.

Toegevoegd na 8 minuten:
Bij nader inzien weet ik dat laatste niet zeker: Mensen die meewerken door hun adres als nep woonadres voor de student op te geven kunnen blijkbaar wel worden aangeklaagd als medeplichtige voor fraude, dus wellicht de ouder die ervan op de hoogte was ook.

Er gaan vanaf mei 2011 ook stemmen op om ook de familie van de frauderende student aan te pakken (zie o.a. bron 3). In praktijk gebeurt het misschien nog niet veel (het is ook erg moeilijk te bewijzen dat de familie ervan op de hoogte was), maar omdat men ermee bezig is, is voorzichtigheid voor familieleden slim!