Geldt de nominale waarde van buitenlandse herdenkingsmunten ook in Nederland?

Ik wil een paar 10-euromunten uit Duitsland kopen. Kan ik die, mocht ik ze ooit kwijtwillen, gewoon voor 10 euro inleveren bij de bank hier?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Die munten hebben wel een nominale waarde van 10 Euro maar ze zijn, net zoals de 5 Euro-munten, in Nederland geen wettig betaalmiddel, en je kunt ze dus ook niet kwijt bij je bank. In Duitsland kun je ze wel bij een bank kwijt en je kunt er daar ook gewoon boodschappen mee doen.

Duitse herdenkings- of verzamelaarsmunten van 2 Euro zijn wèl een wettig betaalmiddel in heel Europa. De reden is, dat we wèl een 2 Euromunt hebben voor "normaal" gebruik, maar geen 5 of 10 Euromunten. Met afwijkende muntsoorten kun je dus alleen betalen in het land van herkomst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bij een bank zou je het nog wel kunnen proberen, maar over het algemeen in het dagelijks betalingsverkeer zal een duitse 10 euromunt niet zo snel aangenomen worden hier in Nederland, omdat het niet de status 'wettig' betaalmiddel heeft. Trouwens, waarom zou je uberhaupt naar een bank gaan om de nominale waarde te vragen, terwijl muntenverzamelaars al snel 1.5x tot 2x zoveel bereid zijn te betalen?