Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

mijn zus is executeur, ik ben de andere erfgenaam. hoe lang mag zij erover doen? er is geen onroerend goed

Ik ben de broer van zus de executeur. Hoe lang moet ik wachten? Er is al aangifte van erfbelasting gedaan.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Er bestaat geen strikte termijn waarbinnen uw zuster een nalatenschap = moet= afwikkelen of afgewikkeld moet hebben.
Dat is afhankelijk van vele factoren, zoals samenstelling van de nalatenschap baten en lasten, nakomende belastingen van welke aard dan ook. En last but not least: medewerking van de erfgenamen. Er kan sprake zijn van de noodzakelijke bemoeienis van een notaris, bijv. voor het verkrijgen van een verklaring van erfrecht. En wie zegt dat u en uw zus de enige twee erfgenamen zijn?
Stel dat de lasten hoger zijn dan de baten, daar kan uw zuster niets aan doen. Dan moet er eenverklaring worden opgemaakt dat de nalatenschap wordt verworpen. Maar daartoe moet eerst de boedel beschreven worden en dat vereist weer de goedkeuring van andere erfgenamen. Is er sprake van een testament of niet. Is er sprake van een legaat aan bijv. kerk of liefdadige instelling?

Als echter alle voor en tegens bekend zijn dan moet uw zus wel voortvarend te werk gaan en de kwestie zo snel mogelijk afronden. Ook de fiscus al daar op aandringen voor het heffen van succesierechten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als u zich reeds als erfgenaam heeft gedragen en spullen en / geld heeft ontvangen uit de erfenis kunt u er niet meer voor kiezen om de erfenis beneficiair te aanvaarden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding