Is producten in de winkel opdrinken en niet betalen, maar niet meenemen naar huis ook diefstal als werknemer?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (12)

Als het in je buik zit en je gaat naar huis dan is het diefstal!

Toegevoegd na 8 minuten:
Het op je werk uitplassen van het drinken kan, maar verandert niks aan het feit dat je steelt. Gewoon betalen bij de kassa is de juiste manier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, tenzij het je door de werkgever aangeboden is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja,je werkgever kan het product dan niet meer verkopen,en heeft dus omzetverlies.
Daarom zie je ook de meeste medewerkers hun producten netjes afrekenen bij de kassa.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Technisch gezien is dat diefstal. Maar ik zou zelf als werkgever mijn medewerker hier eerst over aanspreken en aangeven dat dit niet toegestaan is. Tenzij het natuurlijk ergens al in een regeling van het bedrijf staat.

Als je iemand op staande voet hiervoor ontslaat en je hebt hem niet eerst gewaarschuwd vraag ik me af of je dit in een rechtzaak wint. Ik denk haast van niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk neem je 't product dan mee. Of wacht je soms net zo lang totdat je weer naar de WC moet, en plas je dan weer in de fles, en zet je die dan weer in de schappen? En dat lijkt me dan geen verbetering van 't product...

't Maakt toch niet uit _hoe_, _waar_ of _wanneer_ je iets ontvreemdt? 't Blijft ontvreemden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, natuurlijk dat spreekt toch voor zich.
Tenzij het koffie of thee is wat in de kantine wordt aangeboden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk is dat diefstal. Er wordt iets onttrokken aan de verkoopvoorraad van de winkel. Dat alles technisch gezien binnen de muren van het bedrijf blijft doet niet ter zake. Geen elkele klant zal een leeg blikje willen kopen. En, nee, de verpakking weer volplassen helpt ook niet :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In dit geval kan men spreken van of diefstal ( artikel 310 Wetboek van Strafrecht) of verduistering ( artikel 321 WvS), beide in combinatie met Misdrijf in ambt of beroep (artikel 309 WvS).

Diefstal: Hij die enig goed dat geheel of gedeelte aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen.....

Verduistering: Hij die opzettelijk enig goed, dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort en dat hij anders dan door een misdrijf onder zich heeft .....

Het gaat er dus om op welke manier de werknemer het product in zijn bezit heeft gekregen. Was hij bijv aan het vakkenvullen en eet vervolgens heel spontaan een van de pakken koek, die hij in het schap had moeten zetten, op, dan is er sprake van verduistering.

Hebben we het echter over een medewerker van de afdeling administratie, die feitelijk niks te zoeken heeft in de buurt van de schappen en die vervolgens hetzelfde pak koek als in het eerste voorbeeld opeet, dan is er sprake van diefstal.

Omdat het tijdens het werk gebeurt, is er bij zowel diefstal als verduistering tevens sprake van misdrijf in ambt of beroep en dit levert dan een strafverzwaring op.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Ja dat is diefstal. Net als de tijd die je nodig hebt om een smsje naar een bekende te sturen. Dan steel je nl. tijd van je baas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tenzij je met de eigenaar overeen bent gekomen dat dit is toegestaan: ja, dat is diefstal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kom morgen (wanneer jij niet thuis bent) bij jou inbreken. Ik maak je koelkast open en drink al je bier op, maar leg de flesjes weer terug in je koelkast. Maat weet je wat ik ook nog doe, ik pis al het bier uit in jouw wc. Dus feitelijk heeft je bier je huis niet verlaten (behalve via het riool). Ik heb dan toch niet gestolen? Duh!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles wat je toe-eigent zonder toestemming v/d eigenaar is diefstal.