Wat is in deze vraag buitenproportioneel?

De werkgever kan naast de rechtstreekse schade die het gevolg is van het stelen van goederen ook de onderzoekskosten (bijvoorbeeld recherchewerkzaamheden) verhalen op de werknemer indien deze kosten goed zijn geadministreerd en niet buitenproportioneel zijn.

Moet ik dan denken aan 1000, 5000 euro?
Dit betekent dus dat als ik geen specificaties van heel het onderzoek krijg geen onderzoekskosten hoef te betalen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Zo werkt het niet. Niet jij mag dat beoordelen, maar de rechter. Ik ken een geval, waarbij een bedrijf een duur camerasysteem heeft laten aanleggen om einde te maken aan diefstal. Toen de dief gepakt werd, moest ie, behalve de schade, ook nog de kosten van het camerasysteem terug betalen. Dat vond de rechter redelijk, en dan heb je weinig in te brengen.

Ik denk dat de rechter kijkt of de onderzoekskosten enigzins in verhouding staan tot de zwaarte van het misdrijf. Als de werkgever b.v. om diefstal van 'n paar pakken kopieerpapier een heel duur camerasysteem laat aanleggen, zal een rechter het verhalen van de kosten van dit systeem waarschijnlijk buitenproportioneel vinden.

De kosten van een onderzoek naar diefstal zal erg afhangen van de omstandigheden als: - wat is gestolen - hoelang wordt er al gestolen - wat heeft politieonderzoek opgeleverd - omvang van de diefstal etc. Ik denk dat het inhuren van een detective om een onderzoek naar diefstal te doen toch al snel zo'n 100 euro per uur kost. Wat interviews, onderzoek ter plekke eventueel nog wat materiaal erbij. 2000 ben je volgens mij zowiezo kwijt. Uit de tekst blijkt wel dat ze de medewerker de rekening moeten kunnen laten zien, want er staat bij dat een administratie van de kosten noodzakelijk is.

Bronnen:
http://www.nrb-recherche.nl/bedrijfscrimin...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100