Kun je verplicht worden tussentijds administratiekosten te betalen bij een lopend contract?

Mijn sportschool vraagt opeens 10 euro administratiekosten, omdat zij van administratiesysteem gaan veranderen. In het nieuwe systeem heb ik een nieuw pasje nodig om binnen te komen en om dat pasje te krijgen moet 10 euro afgerekend worden. Ik ben al twee jaar ingeschreven en sta dus al in de administratie. Het nieuwe systeem biedt voor mij verder ook helemaal geen voordelen, maar ik wordt wel verplicht eraan deel te nemen en ervoor te betalen. Mag dit zomaar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Normaal gesproken geeft een substantiële verslechtering van de algemene voorwaarden van een bedrijf de mogelijkheid om tussentijds de overeenkomst te ontbinden (het abonnement op te zeggen in dit geval).

Maar ik neem aan dat jouw bedoeling is bij die sportschool te blijven. Dan zul je ook deze kosten moeten betalen want door niet weg te gaan, stem je stilzwijgend in met de verandering van die voorwaarden.

Overigens is het apart doorvoeren van dit soort kosten m.i. belachelijk. Die behoren gewoon in het abonnementstarief te zijn opgenomen. Je hoeft ook niet apart te betalen voor de verlichting van de sportschool. Of een toeslasg voor de aanschaf van een nieuw koffiezetapparaat.
Computoon
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee.
Als de sportschool vindt dat ze een andere administratie nodig hebben, kunnen ze jou daar niet voor op laten draaien.
Alleen nieuwe leden kunnen ze die nieuwe administratiekosten in rekening brengen.
jc54
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bron?
Dat ze zonodig een nieuw administratie systeem willen hebben en al hun klanten daarvoor op extra kosten jagen is verre van klant-vriendelijk, maar het mag (waarschijnlijk) wel.

Het bedrijf verandert hier eenzijdig de voorwaarden (kosten) van het contract. Dat moet of in de 'kleine lettertjes' staan, of het is een tijdelijk (b.v. maandelijks) contract dat telkens stilzwijgend verlengt wordt. In de volksmond een 'abonnement' genoemd.
Op het moment van zo'n verlenging mag het bedrijf dan ook de voorwaarden veranderen. Jij kunt door te blijven of weg te gaan aangeven of je het met die nieuwe voorwaarden eens bent. Het is immers stilzwijgende verlenging.

Overigens is het heel gebruikelijk dat de voorwaarden in dit soort contracten flexibel zijn. Zo kan de sportschool b.v. ook de prijzen verhogen. Dit valt eigenlijk in dezelfde categorie. Net zoals ook de Donald Duck de prijs van zijn blad kan verhogen bij een verlenging naar een nieuwe jaargang.

Pas wanneer je een rigide contract hebt afgesproken, met beider handtekeningen en een duidelijke prijs, zonder mogelijkheden deze te wijzigen, pas dan kun je de school weigeren deze pas te betalen.