Waarom een zakelijke bankrekening bij een éénmanszaak?

Wat is het nut hiervan?

Ik weet dat je een zakelijke rekening nodig hebt om iDeal te kunnen accepteren direct bij je bank.
Echter kan dit ook via een payment provider.

Welke toegevoegde waarde heeft dus een zakelijke rekening?

Want tot nu toe kost het alleen maar geld. Internetbankieren, alleen even saldo check kost al 10 cent... Voor startende ondernemers schiet dat natuurlijk niet op.

Je kan als éénmanszaak net zo goed een gewone, goedkope, rekening openen toch? Of mag dat weer niet bij de heren en dames van de bank?

Toegevoegd na 12 minuten:
Betreft een beginnende webshop.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je zaak niet al te ingewikkeld is, zou ik zeker een gewone bankrekening aanhouden of openen.
Ik ben ook zzp'er en ben echt niet van plan een dure zakenrekening te openen.
Als je bijv. een winkel hebt, waar pinbetalingen plaatsvinden, dan moet je wel weer een zakelijke rekening hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het betreft een beginnende webshop, lijkt me niet veel spannends aan verder :-)
Alleen iDeal is volgens mij het enige wat ik als reden aan kan voeren voor mezelf, dat deze zakenrekening een toegevoegde waarde heeft. De bank heeft ook niet duidelijk de kosten gecommuniceerd, dus was wel ff verbaasd nu ik me afschrift zag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja ... en winkel is toc wel echt zakelijk. Heel wat anders dan die paar facturen die ik af en toe de deur uit doe (crisis, hè).
Je moet altijd goed navragen bij de bank als je een rekening opent, wat de kosten zijn. Je weet hoe sneaky ze zijn met het verzinnen van allerlei kosten.
Ik weet dat mijn man een zakelijke rekening heeft geopend bij de Rabobank, voor de winkel van zijn dochter.
Was volgens hem een van de goedkoopste.
Ik wens je veel wijsheid .... en vooral goede zaken (want dan maken die bankkosten niet zoveel meer uit).

Andere antwoorden (3)

Nee dat mag inderdaad niet van de heren van de bank. Hoe je het ook wend of keert het is een rekening waar zakelijk verkeer over gaat plaatsvinden. En in de voorwaarden van de priverekening staat dat dit expliciet niet mag. Ik zou dan ook desnoods naar een andere bank gaan om daar een priverekening te openen of naar de Postbank. Hun zakelijke rekeningen zijn zeer goedkoop. Succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
Het heeft er ook mee te maken dat er meer faciliteiten kunnen op een zakelijke rekening wat weer niet kan op een priverekening. Dus indien jij gaat groeien zal je een nieuwe rekening moeten openen (een zakelijke) en dan zul je al je briefpapier (indien je dat hebt) aan moeten passen. Bedenk dus wel vooraf wat je gaat doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb al 4 jaar een webshop en heb dit gewoon nooit tegen mijn bank vertelt en laat alle betalingen lopen via mijn privé rekening. Ik betaal niks voor betalingsverkeer. Ik heb soms wel 15 betalingen die op één dag binnen komen, geen haan die ernaar kraait.

Het enige nadeel vind ik dat het er minder professioneel uit ziet als mensen een betaling naar een privé rekening moeten overmaken. Als ik niet zou stoppen binnenkort, zou ik wel een zakelijke rekening openen. Maar idd goed rondshoppen voor de goedkoopste deal! Bijvoorbeeld Bing bank of zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De bank rekent je onder de zakelijke deelnemers en daar zijn andere kosten voor berekend.
Daar kom je niet onderuit.!