Wat is de hoogte van administratiekosten?

Mijn werkgever heeft mijn opleiding en examen geld betaald, maar ik heb kort geleden ontslag genomen bij hem.

Nu krijg ik een factuur dat ik de kosten van de examen terug moet betalen, het factuur staan de kosten van de examens en btw maar er staat ook een bedrag van € 60 administratiekosten. Klopt het dat de administratiekosten zo hoog is in de eerst factuur(wettelijk gezien)?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
5.1K
tinus1969
5 jaar geleden
Ik vind het vooral flauw - dat je opleiding (geheel of deels) moet terugbetalen vind ik logisch, maar zowel de administratiekosten als BTW (die zat namelijk waarschijnlijk al in de opleidingskosten) is gewoon een vorm van pesterij.

Antwoorden (2)

Daar zijn, voorzover ik weet, eigenlijk geen regels voor. Persoonlijk vind ik meer dan 10% van het totaalbedrag (zoals op jouw factuur) erg hoog.

Op een website als https://nl.wikipedia.org/wiki/Indirecte_kosten staat "Niet oorzakelijk samenhangende kosten (bijvoorbeeld administratiekosten en andere algemene kosten) worden volgens min of meer willekeurige verdeelsleutels toegerekend aan de totale kosten van het eindproduct of de dienst."

Min of meer willekeurig betekent dus dat iedere organisatie in principe mag vragen wat ze maar wil.

Ik vond hier https://www.nvio.nl/wet-incasso-kosten-wik nog de volgende informatie toen ik zocht naar informatie over administratiekosten. Bij incasso's (-niet helemaal het onderwerp van jouw vraag, maar misschien heb je er toch iets aan-) is het volgende gebruikelijk.:

"Incassokosten voor consumenten per 1 juli 2012

15% over over de eerste € 2.500,- van de hoofdsom van de vordering, met een minimum van € 40,-;
(...)

Rekenvoorbeelden (eventueel te verhogen met BTW)

1) Bij een vordering met een hoofdsom van € 125,- bedragen de incassokosten:

15% over € 125,- = € 18,75 maar dit ligt onder het minimum, dus wordt het minimum berekend en zijn de incassokosten € 40,-

(...)"
Antoni
5 jaar geleden
Dat is best mogelijk. Het hangt er bijvoorbeeld ook vanaf hoeveel mensen meededen aan de cursus. Als je werkgever alleen jou er heen stuurt, zullen ze per persoon meer administratiekosten hebben gehad dan wanneer je er met dertig man zou zitten.