Tegemoetkomingen (waar) opgeven in IB2010?

Bij de aangifte IB2010 vul ik natuurlijk de gegevens in die ik van mijn werkgever heb ontvangen dmv de jaaropgaaf. Nu heb ik ook bij een onderwijsinstelling een aantal dagen ondersteuning verleend bij een examenopdracht. Hiervoor heb ik een soort onkostenvergoeding ontvangen ter hoogte van 200 euro. Nu heb ik natuurlijk kosten gemaakt (reiskosten, lunchkosten enz) en deze zijn niet apart vergoed.

Ik heb een paar vragen:
- waar moet ik de inkomsten van 200 euro verantwoorden? het is geen inkomen uit een dienstverband. hoort dit onder het kopje 'inkomsten uit overig werk'?
- ik vind het zonde als ik hierover 42% belasting moet betalen, mag ik de onkosten zoals reiskosten en lunchkosten zonder bonnen te overleggen aftrekken of heb ik gewoon pech?
- de uren die ik vrij heb genomen van mijn werkgever, valt dit ook onder onkosten? deze vertegenwoordigen natuurlijk ook een waarde dus voor mij zijn het onkosten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik heb hier precies zo'n brief liggen.
"Aangezien deze bedragen fiscaal gezien beschouwd kunnen worden als resultaat uit overige werkzaamheden.."

Het ligt er dus maar net aan of het opgegeven moet worden, in het geval van een uitkering telt dit wat nauwer dan in jouw geval.
Ook ligt het eraan hoeveel (vrijwilligers)werk je doet. (uit je vraag blijkt dat dit het enige is)

Hoeveel heb je voor dit werk per uur verdient?
=200 - kosten / totaal aantal bestede uren.
Is dit uurbedrag zeer laag, dan is het vrijwilligerswerk en hoef je het niet op te geven.
(4,50 per uur/150,- per maand, waarschijnlijk zit je dus goed)

kosten:
reiskosten: 19 cent per kilometer,
of bonnentjes (treinkaartjes enzo.)
andere kosten: bonnetjes

Ik zou het niet opgeven, het gaat om een klein bedrag en het is verdedigbaar dat je het niet opgeeft.
Is de belastingdienst het daar niet mee eens, dan zie het het vanzelf. (je zal dan hetzelfde moeten betalen dan als je het wel had opgeven, omdat het verdedigbaar is dat je het niet opgeeft zal je geen boete krijgen)

http://www.belastingdienst.nl/particulier/vrijwilligers/vrijwilligers-02.html#P40_2315
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook bedankt voor jouw reactie. Hier kan ik wel wat mee! Ik ontvang geen uitkering en als ik voorbereidingstijd en reistijd meetel dan kom ik echt niet op 4,50 per uur. Ik ga er daarom dus van uit dat het om een vrijwilligersvergoeding gaat. Ik heb er ook 2 dagen voor vrijgenomen van mijn betaalde baan dus wel een beetje zuur als je van die 200 euro dan ook nog 42% mag afdragen. Dus ik kan maar beter niets opvoeren en aftrekken, maar gewoon niets melden. En als er toch vragen komen dit als verklaring opgeven. Nogmaals bedankt!!

Andere antwoorden (2)

Het hangt er vanaf, of het hier vrijwilligerswerk betreft, of dat je bij die onderwijsinstelling ondersteuning hebt verleend vanuit je beroep. Zit je b.v. zelf in het onderwijs, en je gaat op een andere school helpen met een examenopdracht, dan zul je die 200 Euro gewoon bij je inkomen op moeten tellen.

Heb je een totaal ander beroep, en zou je bij wijze van spreken die ondersteuning ook hebben verleend, als je geen onkostenvergoeding had gekregen, dan ben je vrijwilliger, en zit je ruim onder de grens van wat je belastingvrij aan onkostenvergoedingen mag ontvangen.

Misschien kun je de vraag nog simpeler stellen: heb je ervoor doorgeleerd, om scholen bij examenopdrachten te ondersteunen of niet? ;-)

In beide gevallen lijken mij de werkelijk gemaakte kosten niet van belang. Om helemaal zeker te zijn, zou ik in ieder geval nog even contact opnemen met die school waar je de ondersteuning hebt verleend. Je mag ervan uitgaan, dat scholen of andere instellingen die zo'n vergoeding verstrekken, ook wel iets meer weten hoe dat belastingtechnisch in zijn werk gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt voor je reactie: ik zit niet in het onderwijs en ben via een vriend gevraagd om eens wat te helpen. dus voor een middag, een hele dag en een avond heb ik 200 euro ontvangen. ik zou er niet eens over peinzen om het aan te geven maar van de school heb ik een soort jaaropgaaf ontvangen waarin staat dat ze de 200 euro hebben doorgegeven aan de belastingdienst en dat ik het overzicht kan gebruiken bij de aangifte. daarom ben ik gaan twijfelen, maar ik zal het inderdaad eens daar navragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, als jij er niet over "peinst" om het op te geven, en de belastingdienst weet het wel, dan krijg je gewoon een naheffing. Ik denk dat dit een twijfelgeval is, en ik zou gewoon de belastingtelefoon even bellen. Misschien is het gewoon belastingvrij. Eén ding weten we nu wel zeker: het kan alleen maar op de manier zoals de belastingdienst het wil, want zij hebben die jaaropgaaf ook. Succes! ;-)
Het hoort in Box 1, andere inkomsten, inkomsten uit overig werk.....
zoals bijverdiensten
daaronder vind je een rekenhulp waar je de inkomsten kunt invullen, maar vooral ook de kosten kunt invullen, vergeet de reis- en verblijfkosten niet, evenals de reiskosten voor instructie, voorbereiding en verdedigbare ander kosten. Bij twijfel moet je de kosten invullen die verband hebben met de werkzaamheden. Blijf redelijk.