Verklaring voor hoog elektriciteitsgebruik?

Net verhuisd en elektiricteitsverbruik ligt op 1000 KWH per maand. Ik ben inmiddels de meterstand dagelijks aan het volgen, maar er lijkt iets dag en nacht heel veel stroom te kosten (tussen 22u en 7 als iedereen slaapt is het verbruik nog 350 KWH per maand).

Heeft iemand een idee? Onderstaand een opsomming van dingen die aan staan snachts

6 buitenlampen
3 koelkasten
alarm
stand by computer
2 standby tvs
2 bewegingselders
KPN experia box
2 schotelantenne's
3 cv pompen? Deze schijnen veel te gebruiken, maar als ik dat uitreken kom ik nog maar tot 60 per nacht voor een maand.

Ik ga nu ook maar per apparaat meten?
Zou dit een lek kunnen zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3 koelkasten???? Hoe oud zijn deze.. En zijnze echt nodig?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat u kWh met wH verwisselt heeft.
1000 kWh/maand = MEGA Wh ???
Een verbruik van 0,350 kWH lijkt mij normaal voor een nacht maar 350 kWh is onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
350 is per MAAND Roger!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klinkt mij als het verbruik van een wietplantage ;-)

Het beste antwoord

1000 kWh per maand??? ...
Dat is wel heel veel.... Als je er vanuit gaat dat een gemiddeld gezinsverbruik ergens tussen de 3300 en 4100 kWh per JAAR als normaal wordt gezien dan zit je met 12000 kWh per jaar giga hoog.
Je zit dan op een verbruik van ruim 30 kWh PER DAG!

Als je zulke hoge verbruiken registreert dan ga je denken aan een wietplantage!

Theoretisch zou je zo'n 8 kiloWatt per uur over alle beschikbare groepen uit het net kunnen trekken zonder dat de hoofdzekeringen (35 A) door overbelasting de geest geven.

Om uit te zoeken waar de boosdoener(s) zit(ten) kun je de volgende stappen nemen.
Deze procedure neemt wat tijd in beslag maar geeft wel een goede indicatie wat er aan de hand kan zijn...

1. In de meterkast... Schakel alle groepen uit. (dmv de automatische zekeringen of de bij de groep horende hoofdschakelaar) Laat de aardlekschakelaar AAN.
2. Neem de meterstand op en kijk meteen of de meter nog steeds actief is. Als het goed is mag de meter nu niet meer draaien cq. registreren (indien een electronische meter)
3. Laat de spanning 1 uur afgeschakeld staan en neem na die tijd de meterstand weer op (ook de cijfertjes na de komma )
4. Is de stand exact gelijk dus onveranderd dan loopt er geen lekstroom of is er geen afname door een verbruiksapparaat.
5. Is de stand wel veranderd dan zou dat kunnen wijzen op een (verborgen) aftakking tussen de meter en de groepenkast waarlangs dan stroom wordt afgenomen. (... de wietplantage!)
6. Indien pt 4. dan schakel de eerste groep in en kijk wat de meter gaat registreren.
Tel het aantal apparaten en verlichtingspunten dat op die groep zit en vergelijk dat met met het verbruik. Blijft de meter normaal registreren (dus niet tollen) dan is dat ok.
7. Ga zo een voor een alle groepen na en schakel steeds de geteste groep weer uit.
8. Gaat bij een van de geteste groepen de meter ineens heel veel registreren dan zit daarop mogelijk de boosdoener. Ga dan na wat er dan exact op die groep staat aangesloten en tel het verbruik van die apparaten/verlichting op om een referentie te hebben.
9. Is er een verschil tussen het gemeten verbruik en wat het zou moeten zijn dan schakel je een voor een alle verbruikers op die groep uit totdat je de boosdoener hebt. Is alles op die groep uit en blijft er dan nog fors stroom lopen dan zit daar misschien een verborgen aftakking naar... de buren?

Stroom kan ook heel makkelijk vanuit de tuin 'geleend' worden dus wees niet verrast...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

alles wat je niet gebruikt : uitzetten.
alles dat standby staat : uitzetten.

eigenlijk is er maar een goede manier om te checken:
alles er af halen en per stuk (koelkasten en alarm eerst) toevoegen,
zodat je ziet en noteert wat er hoeveel verbruikt!

succes !

Toegevoegd na 1 minuut:
uitzetten en stekker uit het contact trekken...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik jou was zou ik zo'n Energiekostenmeter kopen.
Die zijn al te koop onder de € 10,00
dan hoef je niks uit te zetten en kan je toch meten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neem ook contact op met je energieleverancier en netbeheerder. Deze kunnen je ook adviezen geven en beschikken over het historische verbruik van je nieuwe adres.