ik heb na 9 jaar een aanmaning gekregen voor een telefoon rekening waar ik niets van wist. is dit nu verjaart of moet ik nog betalen?

ik heb een aanmaning gekregen van een mobile telefoon rekening van 9 jaar geleden. de afgelopen 9 jaar heb ik in het buitenland gewoond en heb niets van deze rekening gehoord of gezien. ik ben sinds dit jaar terug in Nederland en krijg dus nu een aanmaning hiervoor. ik heb niets meer van die tijd aan afschriften of rekeningen en kan dus niets nakijken. is dit nu verjaart of ben ik toch verplicht om dit te betalen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.1K

Het beste antwoord

De rekening is verjaard. Je hoort elk jaar op de hoogte te worden gebracht en gehouden.

Toegevoegd na 2 minuten:
De maximale periode is 5 jaar. Die zijn verstreken.

Toegevoegd na 2 minuten:
De maximale periode is 5 jaar. Die zijn verstreken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoe is dat dan als iemand een jaartje op een onbekend adres in het buitenland is?
(Geldt het ook voor mijn hypotheek?)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
AdrieK, stel deze vraag maar op Goeie Vraag !!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet wel zorgen dat je schulden voor vertrek zijn voldaan danwel dat je traceerbaar bent voor schuldeisers. Je daaraan onttrekken maakt de vordering pas opeisbaar als je weer boven water komt.
Verblijven op een onbekend adres is een bewuste ontduiking van je verantwoordelijkheden - zelfs als het gewoon domheid is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De maximale periode is trouwens wettelijk 20 jaar. Maar dan nog ; zou wel fraai zijn. Je maakt even een paar ton schuld (zo gebeurd), vertrekt met de noorderzon naar het buitenland, komt na 5 jaar terug en kunt weer lekker van voren af aan beginnen.
Iedereen voelt natuurlijk aan zijn blote klompjes wel dat het zo niet werkt.

Andere antwoorden (3)

De rekening is verjaard.

Na 9 jaren zou het geen aanmaning meer mogen zijn, maar inmiddels een incasso-vordering.

Maak je niet ongerust: Niets op uit doen, wel bewaren en alles goed nakijken of de data inderdaad van 9 jaar geleden zijn en zo snel mogelijk nu je weer hier in Nederland bent, een andere provider zoeken.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik vermoed dat je dezelfde provider hebt genomen als 9 jaar geleden. Deze heeft in zijn administratie gekeken en gezien dat er nog iets openstond.

Mooi, is hij wel erg laat mee.

Deze rekening behoef je niet meer te betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In het buitenland verblijven zonder bij de gemeente en alle instanties die je geld verschuldigd bent te verwittigen, betekent niet dat je je oude rekeningen niet meer hoeft te betalen.

Als de afzender van de rekening kan aantonen dat hij je de afgelopen negen jaar niet heeft kunnen bereiken / achterhalen, en dat je pas nu, nu je weer in Nederland bent, weer te bereiken bent, mag je dit beschouwen als een nog geldige vordering, die je dus dient te betalen. (Wat je natuurlijk eigenlijk gewoon negen jaar geleden al had moeten doen).

Anders was het als je al die jaren op het zelfde adres te bereiken was geweest en in die tijd NOOIT een rekening of aanmaning gezien zou hebben. De 'vordering' is echter in het geval van een langdurige verdwijning, pas voor de schuldeiser opeisbaar geworden op het moment dat hij je weer kon traceren. En pas vanaf het moment dat de vordering opeisbaar is, gaat de termijn in waarna je verjaring zou kunnen claimen.

Of het de moeite is de zaak aanhangig te maken zal een beetje afhangen van het bedrag ; als het maar om een relatief klein bedrag gaat - je staat juridisch niet erg sterk. Emigreren betekent OOK dat je de boel een beetje netjes moet achterlaten, met andere woorden, dat je voor potentiële schuldeisers te vinden bent.

Toegevoegd na 4 minuten:
Schuldeisers kunnen hun schuld wel langer dan 20 jaar blijven opeisen als de schuldenaar onvindbaar voor ze is. Niet alleen door vertrek naar het buitenland, maar ook door in Nederland onder te duiken met geen of alleen een postadres.

Zie bijvoorbeeld de discussie op dit forum
http://www.hotforum.nl/forum/schulden/9535/vejaringstemijn-voor-schulden/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Allereerst de meest voorkomende verjaringstermijnen:

Algemene verjaringstermijn: 20 jaar
Een vordering verjaart na 20 jaar, tenzij de wet anders bepaalt. Dit wil zeggen dat na 20 jaren de plicht tot betalen vervalt, hierna is er slechts de morele verplichting, maar deze is niet afdwingbaar.

Verjaring voor contractuele vorderingen: 5 jaar
Naast de algemene verjaringstermijn, heeft de wet voor een aantal invorderingen de termijn ingekort naar 5 jaar. Een vordering die uitvloeit uit een overeenkomst, bijvoorbeeld een geldvordering of huurvordering is na 5 jaar verjaard. (art. 3:307 BW)

Consumentenkoop : 2 jaar
Is er sprake van een consumentenkoop dan geldt er een termijn van 2 jaar, na 2 jaar kan er geen betaling meer worden afgedwongen (art. 7:23 BW)

Het is dus de vraag of een telefoonrekening onder een contractuele vordering valt of onder de verjaringstermijn van 20 jaar.

Stel dat het onder die 5 jaar valt.
Stuiting en verlenging van de verjaring
Om te voorkomen dat een vordering verjaart, zal de wederpartij veelal door middel van aanmaningen laten weten nog een vordering te hebben. Door het versturen van deze aanmaningen, kan men een lopende verjaringstermijn stoppen. Dat heet stuiting. Hiervoor is dan wel vereist dat de wederpartij kan aantonen dat deze aanmaningen ook daadwerkelijk binnen de verjaringstermijn verstuurd zijn, bijvoorbeeld door middel van een aangetekende brief.

Mogelijk heeft de telefoonmaatschappij steeds aanmaningen verstuurd, waardoor de termijn van 5 jaar steeds werd verlengd.
Ik zou hen vragen of zij inderdaad aanmaningen hebben gestuurd en in welke jaren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
+
http://www.schuldinfo.nl/index.php?id=61