Maakt het verschil of je je hypotheek ineens aflost of in stappen?

Ik heb het antwoord van Reinier gelezen in de rubriek

"Als je een grote prijs wint is het dan slim je huis in 1x af te lossen. Je hebt dan geen hypotheekrente aftrek meer! Is dat nu in je voor- of nadeel?"

Als je nu niet het bedrag ineens beschikbaar hebt, maar zeg in 10 jaar met gelijke bedragen wilt aflossen. Voor de rest blijft gedurende die 10 jaar alles hetzelfde als in bovenstaand rekenvoorbeeld. Maakt het dan voor de conclusie verschil uit of blijft die hetzelfde als hier berekend? M.a.w. is er verschil tussen ineens of in stappen aflossen van hypotheek qua wat voordeliger is?

Toegevoegd na 17 uur:
http://www.goeievraag.nl/vraag/financien-werk/financien/belasting/grote-prijs-wint-slim-huis.57845

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Vrijwel iedere hypotheekverstrekker heeft in de voorwaarden dat je maximaal 10% van de schuld mag aflossen. Betaal je meer af, dan zul je een boeterente moeten betalen die het verlies van de bank dekt voor toekomstige rente inkomsten (want je betaalt na aflossen ten slotte geen rente meer). De boete is grofweg het verschil van de actuele rente t.o.v. de rente van de hypotheek. Als de actuele rente hoger is, kun je wellicht boetevrij aflossen. Maar ook dan heb je kosten voor het doorhalen van de hypotheek, die overigens te verwaarlozen zijn als de prijs maar hoog genoeg is.

Gewoon geen schuld hebben is naast het financiële verhaal, ook mentaal een prettig idee.
paulus811
9 jaar geleden
In 1 keer aflossen heeft als nadeel dat er waarschijnlijk boeterente wordt berekend. Deze boeterente is overigens weer aftrekbaar als eenmalige kosten hypotheek.
Als er een spaarhypotheek is is algehele aflossing meestal niet verstandig.

Het voordeel van algeheel aflossen is dat er geen WOZ-bijtelling meer plaatsvindt. Die is elk jaar 0,7% x WOZ-waarde. Als je een eigen woning hebt van € 200.000 wordt er dus elk jaar € 1400 bij je inkomen geteld. Deze € 1400 vervalt als er geen hypotheekrenteaftrek meer is.

Voorbeeld:
WOZ-waarde is € 200.000 / er is geen hypotheekrenteaftrek. Er wordt € 0 bij het inkomen geteld.

WOZ-waarde is € 200.000 / er is € nog € 50.000 schuld. Betaalde rente € 2500 / In dit voorbeeld is de hypotheekrenteaftrek € 2500 minus € 1400 (0,7% WOZ-waarde) dus € 1100 De teruggave is (meestal) 42% hiervan, dus € 462 in dit voorbeeld.
fisbel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In het rekenvoorbeeld van Reinier was de uitkomst dat ineens aflossen voordeliger was dan het bedrag op de bank aanhouden (sparen). Wat ik nu wou weten was als je niet ineens kan aflossen, maar per jaar een gedeelte, of het dan ook verstandiger zou zijn om jaarlijks af te lossen of dat je beter het bedrag blijft sparen totdat je genoeg bij elkaar hebt om het dan ineens af te lossen. Of er dus verschil is tussen ineens aflossen en jaarlijks aflossen. Ben zelf aan het rekenen geslagen en tot mijn verbazing van wel! Vraag me af of ik niet iets over het hoofd zie? Gegeven:
Banksaldo: 300.000 euro
WOZ-waarde woning: 300.000 euro
Hypotheek: 200.000 euro
Hypotheek rente: 5%
Bankrente: 3%
Belastingtarief: 42%
Eigenwoningforfait: 0,8% Scenario 1: Niet aflossen, geld op deposito aanhouden
Ontvangsten -/- uitgaven = -/- 1408 euro Scenario 2: Ineens aflossen (uitgaande zonder boete rente)
Ontvangsten -/- uitgaven = 1800 euro Scenario 3: Jaarlijks aflossen (10 jaar met gelijke bedragen)
Eigen woning forfait: 24.000 (10 jaar × 2400)
Bruto hypotheekkosten: 55.000
Hypotheekrenteaftrek: 13.776
Vermogensrendementsheffing: 2400 euro (10 jaar × 1,2% × 200.000 / 10)
Ontvangen rente banksaldo: 6000 euro (10 jaar × 600 euro) Ontvangsten 10 jaar:
Teruggave box 1: 13.776 euro
Ontvangen rente: 6.000 euro
Uitgaven 10 jaar:
Betaling box 3: 2.400 euro
Hypotheekrente: 55.000
Ontvangsten -/- uitgaven = -/- 37.624 euro Bij scenario 1, niet aflossen geld op deposito aanhouden, zijn mijn uitgaven na 10 jaar gelijk aan 10 × 1408 euro = 14.080 euro. Een stuk minder dus dan de 37.624 euro van scenario 3. Bij dit rekenvoorbeeld is ineens aflossen (scenario 2) dus voordeliger dan te sparen (scenario 1), maar jaarlijks aflossen (scenario 3) is juist nadeliger dan te sparen. Gebruik ik andere invoergegevens, dan is het ineens of jaarlijks aflossen wel allebei voordeliger dan te sparen. Vraag me af of ik niet iets over het hoofd zie en de conclusies juist zijn, uitgaande van bovenstaande gegevens.
fisbel
9 jaar geleden
Er zijn teveel aannames om u van advies te kunen dienen. EWF is 0,7% niet 0,8% bijvoorbeeld.
Berekening bruto hypotheekkosten € 55.000 is oncontroleerbaar. En zo zijn er nog meer niet te controleren cijfers. U zou met de rekenmodule: hypotheek aflossen of niet van berekenhet misschien wat meer helderheid kunnen krijgen.
http://www.berekenhet.nl/modules/wonen/hypotheek-aflossen-of-niet.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet dat de EWF 0,7% is, maar heb die gelijk gesteld aan het rekenvoorbeeld van Reinier van 0,8% om een eerlijke vergelijking te maken om antwoord te krijgen op de vraag of er verschil is tussen ineens aflossen of jaarlijks een gedeelte aflossen en het geld op een deposito aanhouden. De opbouw van de bruto hypotheekkosten is als volgt:
jaar 1: 5% × 200.000 = 10.000
jaar 2: 5% × 180.000 (200.000 -/- 20.000) = 9.000
jaar 3: 5% × 160.000 (180.000 -/- 20.000) = 8.000
jaar 4: 7000
jaar 5: 6000
jaar 6: 5000
jaar 7: 4000
jaar 8: 3000
jaar 9: 2000
jaar 10: 1000
totaal: 55.000 euro
Het hangt ook van je hypotheekvorm af. Als er een levensverzekering is gekoppeld aan je hypotheek (wat vaak zo is bij een spaarhypotheek), moet daar ook iets voor geregeld worden als je aflost. Want die verzekering mag niet méér uitkeren dan de restschuld op 't eind.
Je kunt het beste contact opnemen met je hypotheekverstrekker en vragen wat in jouw geval het beste is. En in je achterhoofd houden dat hypotheekverstrekkers er niet blij mee zijn als je in een klap veel af wil lossen, dus je zult flink door moeten vragen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Uitgaande van een aflossingsvrije hypotheek en dat de 20.000 euro per jaar boetevrij zijn af te lossen.