Is het mogelijk om jezelf als eenmanszaak niet uit te betalen?

Beste,

Ik heb naast mijn vaste werk een eenmanszaak. Ik voldoe aan het criterium van ondernemer. Ik heb daarnaast een vast inkomen bij mijn vaste baan. De eenmanszaak loopt ook goed maar ik heb het geld simpelweg niet nodig en wil het bewaren om investeringen te kunnen bekostigen in de toekomst. Is het mogelijk dat ik mezelf bij de eenmanszaak gewoon niet uitbetaal en alles op de zakelijke rekening laat staan de komende paar jaar? Dan betaal ik namelijk niet onzinnig belasting omdat het geld toch geïnvesteerd wordt later.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.6K
ronron1212
5 jaar geleden
Je betaald belasting over je winst. Daar hebben investeringen niets mee te maken die zitten in de balans en niet in je winst en verkiesrekening.
Dus of je je zelf nu wel of niet uitbetaald belasting betaal je toch.

Antwoorden (3)

Bij een eenmanszaak betaal je niets aan jezelf, het is geen BV waarbij je als directeur-grootaandeelhouder in dienst bent en jezelf loon moet toerekenen.

Er is bij de eenmanszaak geen scheiding tussen ondernemings- en privevermogen. Alle bankrekeningen komen dus op de balans maar die doen niets voor het resultaat. Opbrengsten min kosten is de winst waarover je belasting betaalt. En de investeringen die je straks doet, komen als afschrijvingskosten straks in het resultaat terecht, verspreid over een aantal jaren.

En de saldi van de bankrekeningen per 01-01 tellen mee voor box 3.
Computoon
5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
Vanwaar de min? Volgens mij heeft @Computoon gelijk. Er is geen onderscheid privé/zakelijk vermogen en dus is het onmogelijk om jezelf niet uit te betalen. Daardoor moet er ook gewon belasting betaald worden, of het geld nou wel of niet op de zakelijke rekening blijft staan.
De geplaatste reacties zijn beslist onvoldoende. Ik lees bijv. niets over de criteria die gelden om aangemerkt te worden als ondernemer voor de inkomstenbelasting. Gelet op de vraag van TS (waarin ik lees over een vaste baan met een vast inkomen) heb ik daarover grote twijfels en gaan de reacties te gemakkelijk uit van de opmerking van TS ter zake.

Om aangemerkt te worden als ondernemer voor de inkomstenbelasting moet direct al worden voldaan aan een tweetal criteria, nl.:
- werkt hij minimaal 1.225 uren voor z’n onderneming en
- besteedt hij meer dan 50% van z’n werktijd aan de onderneming, zulks naast z’n vaste baan!

Dit moet d.m.v. een deugdelijke urenadministratie kunnen worden aangetoond.

En mocht TS, naast het belastingmiddel omzetbelasting, wel worden aangemerkt als ondernemer ook voor de inkomstenbelasting, dan wordt in deze reacties voor de verschuldigde inkomstenbelasting en premieheffingen enkel uitgegaan van de behaalde winst uit onderneming, zonder aandacht te schenken aan de ondernemersaftrek (zelfstandigenaftrek en mogelijk startersaftrek) en de MKB-winstvrijstelling.

Vervolgens lees ik dat TS, naast z’n zakelijke bankrekening, ook z’n privérekening moet opnemen in de balans. Dat is volstrek onjuist en geeft alleen maar een stuk onnodige werkverschaffing. Je krijgt daardoor een chaotische administratie met talloze privéopnames en –stortingen welke geen enkel nut hebben voor de resultaatbepaling.

TS doet er goed aan om in de beschikking van de Belastingdienst na te gaan of, naast de omzetbelasting, ook de inkomstenbelasting op hem van toepassing is verklaard. Zo niet, terwijl hij ook niet voldoet aan de reeds gegeven criteria, dan worden zijn opbrengsten minus kosten aangemerkt als “inkomsten uit overige werkzaamheden”, waarover vervolgens progressief wordt geheven (dit resultaat wordt immers opgeteld bij zijn reeds genoten inkomen uit arbeid).

De Belastingdienst heeft trouwens een handige “Ondernemers Check” ontwikkeld, welke je hier kunt downloaden:
https://www.belastingdienst-ondernemerscheck.nl/

Mocht TS wél kunnen worden aangemerkt als ondernemer voor ook de inkomstenbelasting, dan zou ik hem (gelet op z’n vraagstelling) willen adviseren zowel z’n administratie als zijn belastingaangiften te laten verzorgen door een boekhouder/administrateur. Dat kost de nodige euro’s maar zal hem wellicht behoeden voor nog veel grotere problemen! Behalve voor wat betreft de aangiften inkomstenbelasting, zijn dat ook nog eens bedrijfskosten.
5 jaar geleden
Uw betaalt in een eenmanszaak belasting over de winst ervan. Dat staat los van het bedrag dat u uit die eenmanszaak opneemt.
U noemt dat uitbetalen, maar fiscaal is het een onttrekking, die de winst van de eenmanszaak niet vermindert. Hoe hoog of laag die ook is.
Bij een BV is dat anders, omdat de uitbetaling aan u zelf gepaard gaat met het inhouden en afdragen van loonbelasting en daardoor vermindert die totale onttrekking de winst van die BV.