is een verklaring die ondertekent is door mij voor een commercieel recherche bedrijf rechtsgeldig en bewijswaardig?

ik stond onder druk en heb toen ondertekend. is dit bewijswaardig en kan dit aan de rechter worden getoont als bewijs? het is geen overheids instantie

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (6)

Als jouw handteking er onder staat kan het inderdaad een bewijs zijn. Het maakt niet uit of het een overheidsinstantie is of niet. Anders zou je ook nooit een koopovereenkomst kunnen sluiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, als jij hebt ondertekend en het contract gaat niet tegen wettelijk toegestane zaken in, dan is het rechtsgeldig tot het tegendeel bewezen is. Als jij aan kunt tonen danwel aannemelijk maken bij een rechter dat je bijvoorbeeld een pistool tegen de kop had toen je tekende, dan zal het contract ontbonden worden. Voor de rest ben je als het bedrijf in kwestie niet meewerkt en je niet naar de rechter wilt of kunt stappen het spreekwoordelijke haasje.

Toegevoegd na 3 minuten:
Tenzij het overigens met de colportagemethode is gebeurd of het een koop op afstand betrof. In die gevallen kun je binnen een week zonder opgaaf van redenen alsnog ontbinden. Koop op afstand zal het waarschijnlijk niet onder vallen omdat het als ik het goed begrijp om een dienst gaat en niet om een product dat je doordat je het niet in handen had voor aanschaf niet op waared kon schatten. Colportage wil zeggen dat ze langs de deuren zijn gegaan om het te verkopen (ook ongevraagd in een winkelcentrum bestookt worden valt hier onder zij het dat dit soms met iets meer moeite hard te maken is.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dit is bewijswaardig omdat je handtekening eronder staat. Indien jij kan bewijzen dat je onder druk stond (bijv. met een pistool tegen je hoofd) dan wordt het natuurlijk een ander verhaal. Jij moet nu het bewijs leveren dat je onder normale omstandigheden nooit je handtekening had gezet. Maar dat wordt lastig als je geen getuigen hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En hoe kan ik dit het best aanpakken dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet iemand gaan praten die verstand heeft van dergelijke zaken. Heb je een rechtsbijstandverzekering? Bel hun op. Of de consumentenbond, of maak een afspraak met een pro-deo advocaat. Voordat je de confrontatie aangaat moet je zoveel mogelijk informatie verzamelijk zodat je precies weet hoe te handelen.
Succes!
Ja, zonder meer. Als jij je handtekening zet kan de verklaring voor de rechter als bewijs gelden. Wel kun je aangeven dat de verklaring onder grote druk is afgelegd.
Daarom± Als je weet dat een dergelijk gesprek `eraan komt`, neem dan een getuige mee, en dan liefst nog iemand van een advocatenkantoor, een bureau voor rechtshulp of iets dergelijks. Een afgevaardigde van een vakbond kan ook. Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo te lezen gaat het niet over een overeenkomst, maar over een verklaring. Daarbij speelt voor een rechter wel degelijk mee wat de omstandigheden waren op het moment van ondertekening. Als je aannemelijk weet te maken dat er grote druk is uitgeoefend op je, dan maak je goede kans dat de verklaring geen rechtskracht heeft. En voor die druk hoeft er geen pistool op je hoofd te hebben gestaan.
AWM
14 jaar geleden
Ja, dit is rechtsgeldig. Als jij van menig bent dat je onder druk / bedreigt bent en hierdoor getekend hebt kun je de beste omgaand aangifte gaan doen bij de politie tegen dit bedrijf. Sta je in ieder geval weer wat sterker voor de rechter. Daar deze het laatste woord heeft.