Kan mijn schoonmoeder met AOW, intrekken bij dochter in de bijstand?

Het volgende is het geval. Onlangs is mijn schoonvader overleden.
Mijn schoonzusje woont in dezelfde straat als mijn schoonmoeder. In eenzelfde soort appartement (huur)
Schoonmoeder heeft nu alleen nog een AOW voor alleenstaanden en een klein ANW pensioen, verder krijgt ze waarschijnlijk een kleine huur en zorgtoeslag. Schoonzus is alleenstaand en onlangs in de bijstand terechtgekomen (ontvangt ook huur/zorgtoeslag). Beiden redden ze het net niet om rond te gaan komen. Een kennis opperde of het een idee was om hen samen in 1 van de appartementen te laten wonen, ze zijn toch praktisch de hele dag samen. Hoe zit dit met AOW en Bijstandsuitkering. Gaan ze hier op vooruit of moeten ze dan nog meer inleveren.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Het kabinet wilde in 2015 de hoogte van de AOW aanpassen als een AOW’er samenwoont met 1 of meer volwassenen. Dit zou dan ook gaan gelden als iemand samenwoont met eerste graad bloedverwanten, zoals een ouder met een meerderjarig kind, omdat ook zij de kosten zoals huur, gas en elektra met elkaar delen.

Het voorstel is de kostendelersnorm in te voeren voor de AOW is echter met een jaar uitgesteld. De regering vindt het ook belangrijk dat mensen de zorg voor elkaar op zich nemen en heeft oog voor de samenloop van de kostendelersnorm in de AOW met de hervormingen in de (mantel)zorg – WMO. Daarom is besloten de invoering van de kostendelersnorm in de AOW met een jaar uit te stellen. En wordt er in de komende tijd onderzocht wat de effecten van de kostendelersnorm in de AOW zijn op de mantelzorg. In de praktijk betekent dit dat er in ieder geval tot 1 juli 2016 geen sprake zal zijn van een kostendelersnorm in de AOW. Moeder behoudt dus vooralsnog haar AOW voor alleenstaanden. Wat er na 1 juli 2016 gaat gebeuren is onder andere afhankelijk van de uitkomsten van het aangekondigde onderzoek.

Voor dochter geldt het volgende:
Vanaf 1 januari 2015 geldt de kostendelersnorm in de bijstand. De uitkering voor een bijstandsgerechtigde die met 1 of meer anderen samenwoont, gaat dan naar 50%. Voor een alleenstaande is dat nu 70% van het netto minimumloon. De kostendelersnorm (korting) wordt ingevoerd omdat de samenwonenden de kosten voor levensonderhoud kunnen delen.

Let op: voor nieuwe bijstandsgerechtigden geldt de kostendelersnorm vanaf 1 januari 2015. Voor bestaande bijstandsgerechtigden is dit 1 juli 2015.
fisbel
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Plus natuurlijk.
Ze moet zich dan wel bij de woningbouwvereniging als medebewoner laten inschrijven, omdat ze mogelijk het huis moet verlaten als ze dat niet doet en moeder komt te overlijden. Dit aspect dus even goed bij de woningstichting navragen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook daar moet inderdaad aan gedacht owrden, goeie tip!

Andere antwoorden (1)

Er zal door beiden worden ingeleverd: schoonmoeder gaat er netto in elk geval ruim 200 euro op achteruit omdat de AOW voor samenwonenden lager is ( 50% bijstandsnorm); voor het schoonzusje geldt hetzelfde. Samen worden ze geacht van deze uitkeringen rond te komen. Uiteraard wordt de huurtoeslag maar één keer per huishouden uitgekeerd en datzelfde geldt voor de zorgtoeslag. Beide toeslagen worden berekend over het gemeenschappelijke inkomen. Daarnaast kan het schoonzusje verplichtingen hebben in het kader van herintreden, solliciteren etc.

Toegevoegd na 3 dagen:
Er zijn wetswijzigingen aan de gang,. waarbij de mantelzorgers ontzien zullen worden. Voor gewone samenwoners blijft de AOW-korting nogv in stand, tenzij ook die regeling verandert.