Hoe werkt een herberekening van Essent?

Mijn meterstandenn komen niet overeen met de verwachte meterstanden (kwam ik dankzij de Essent App achter)Ik heb vorig jaar mijn meterstande niet doorgegeven en toen hebben ze schatting gemaakt.
Ik heb gebeld en ze gaan nu een herberekening maken.(duurt 7 weken)
Hoe werkt dit? Krijg je dan geld terug of ga ik minder betalen in de maand?
Bij beide meters scheelt het toch wel 1500 kWh.
Is dit veel?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat ligt eraan. Is de schatting 1500 kwh boven je daadwerkelijke gebruik geschat? Dan heb je eigenlijk 1500 Kwh ‘vooruit’ betaald. Bij een correctie worden de daadwerkelijke meterschanden gebruikt en daar wordt een nieuwe afrekening mee gemaakt. Je zou dan inderdaad een bedrag kunnen terugkrijgen en je maandbedrag wordt dan ook naar beneden aangepast (omdat je verbruik dus minder is dan zij hebben geschat). Om preciezer te zijn zou je moeten kijken hoeveel je jaarlijks verbruikt.

Trouwens, als je geen correctie zou laten uitvoeren, dan wordt volgend jaar met de nieuwe afrekening -en de daadwerkelijke meterstanden- automatisch dit foutje gecorrigeerd. Dan heb je die 1500 kwh namelijk dit jaar al betaald.

Voorbeeld:
dec 2012:
daadwerkelijke meterstand is 600 kwh
afrekening wordt opgemaakt met een geschatte stand van 1000 kwh.
Je betaalt dus 400 kwh teveel.

dec 2013:
daadwerkelijke meterstand is 1100 kwh
afrekening wordt opgemaakt met correcte standen van 1100 kwh
Je betaald dit jaar maar 100 kwh aan verbruik (omdat er in 2012 al is afgerekend tot 1000 kwh).

Tip: geef altijd je meterstanden door!

*excuus, had dit antwoord per abuis als reactie geplaatst.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Van de site van Essent:

"Met de Verbruiksmanager krijgt u een beter inzicht in uw energieverbruik. Als uw werkelijke verbruik hoger is dan het verwachte verbruik (waarop uw voorschot is gebaseerd), dan adviseren wij u om uw voorschot te verhogen. Zo voorkomt u verrassingen op uw jaarafrekening."

Mijn conclusie: het voorschot kan lager worden als Essent hiermee instemt. Zo’n app is alleen maar een hulpmiddel om niet voor onplezierige verrassingen te komen staan (namelijk een flinke bijbetaling op de jaarafrekening vanwege een te laag voorschot.) Maar je kunt natuurlijk ook tot de conclusie komen dat het voorschot te ver uit de pas loopt met het werkelijke verbruik. In zo'n geval zou het voorschot iets lager kunnen worden.
Computoon