Decemberzegels op gewone post in kerstperiode?

Volgens PostNL op de site is het speciale decembertarief alleen geldig op kerstpost (hoe zien ze dat of gaan ze alle brieven openmaken). Achter op het velletje zegels staat echter dat het op 'post tot 50 gram in Nederland' geldig is. Dus niet alleen op kerstpost. Navraag bij klantenservcie van PostNL levert niks op. Ze blijven de site maar citeren en waarop dat gebaseerd is willen of kunnen ze niet zeggen. Heb het nu 3 keer gevraagd maar er komt niks zinngs uit. Net papegaaien.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.8K

Antwoorden (3)

Het is precies zoals jij zelf al denkt. Het valt niet te controleren wat de inhoud van een dichtgeplakte envelop is. Dus kunnen decemberzegels ook voor enveloppen met andere inhoud worden gebruikt. Dat kan post.nl natuurlijk niet wijd verkondigen, dus doen ze daar vaag over. Officieel mag het niet, maar officieus wordt het heus wel gedaan. En je kunt er geen strafport voor krijgen.
Amadea
11 jaar geleden
Post die tijdens de kerstperiode wordt verstuurd is altijd kerstpost, ook al bevat de brief een gepeperde rekening. Ik zou me er niet druk om maken. Alles tot 50 gram gewoon versturen met een kerstpostzegel.
Fijne Kerstdagen!
11 jaar geleden
Ik werk bij de post en als je post met een gewone postzegel afgeeft bij een postpunt als bijv AH of Bruna ofzo dan krijgt die post voorrang. Voor post met een kerstpostzegel betaal je veel minder maar die post heeft absoluut geen prioriteit. Niet als het in de gewone brievenbus gaat maar ook niet in de speciale dozen bij die postpunten. Kerstpost MAG er drie werkdagen over doen en als dat poststuk eerst al ergens op de verkeerde plaats komt gaan die 3 dg opnieuw in.

Dus: natuurlijk mag je gewone post versturen met een kerstpostzegel maar ga dan niet lopen klagen dat het 'tegenwoordig' zo lang duurt voor de post aan komt.

Nog een algemene tip: plak ALLE enveloppen dicht, ik vind meerdere malen per dag kleine kerstenveloppen IN een open envelop (en zo schiet het dus ook niet op met de post).