Heeft België een equivalent voor een VAR-verklaring zoals we die in Nederlands kennen?

Indien het antwoord nee is, dan vraag ik me af hoe Freelancers in België tewerkgesteld worden zonder dat er sprake is van een verkapt dienstverband.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

De VAR-WUO.

Die kun je als niet NL ingezetene aanvragen via kantoor Buitenland in Heerlen. Hiervoor gebruik je het standaardformulier (http://www.belastingdienst.nl/download/485.html), maar dan dus zonder sofi-nummer en achter woonplaats duidelijk België noteren. Dus ook niet opsturen naar het adres op het formulier in Winterswijk, maar naar Heerlen, zie hieronder.

Let op: de verklaring dient per opdracht te worden aangevraagd samen met een kopie van de opdracht of overeenkomst. De verwerkingstijd van de Belastingdienst in Heerlen bedraagt 8 – 10 weken na binnenkomst aanvraag.

Contactdata:
Belastingdienst, Particulieren ondernemingen buitenland
Postbus 2865
6401 DJ Heerlen
Telefoon vanuit buitenland: 0031 555 385 385
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De var is er alleen voor om aan te tonen dat jij als zzp'er zelf je loonbelasting en dergelijke betaalt en je opdrachtgever daar dus niet later nog een rekening van krijgt