Schulden innen met een ondertekend samenlevingscontract, schuldbekentenis en betalingsregeling, nog mogelijkheden?

Situatie: Ruim 5 jaar samengewoont met jonge vrouw met een samenlevingscontract. Bij vertrek liet ze mij achter met bijna 40.000 euro schulden die onder het samenlevingscontract te vatten zijn. Ze heeft vrijwillig een schuldbekentenis en afbetalingsregeling ondertekend in 2010, waarbij zij de hoogte bepaald heeft van het maandelijks termijn dat ze zou terug betalen. Ik heb nooit iets ontvangen. Doch wel aanmaningen verstuurd, laatste aanmaning en ingebrekestelling. Aangetekend, per reguliere post en email. De laatste kwamen retour omdat ze is verhuisd zonder mij een nieuw adres te geven. Ook blokkeert ze mij online. Ze vlucht. Zij heeft een wajong uitkering. Ik WAO. Ikzelf betaal nu maandelijks schulden af via een bewindvoerder via beschermingsbewind. Die bewindvoerder heeft een regeling getroffen met de schuldeisers voor mij. Maar ik vind het onrechtvaardig dat ik hier de schulden allemaal afbetaal, waarvan zij voor het overgrote deel de veroorzaker is. En zij komt er dan gewoon mee weg omdat ze vlucht. Wat kan ik nog doen. In 2015 zou de schuld voor haar verjaren, maar ik vind het gewoon onrechtvaardig dat zij er zo makkelijk mee weg zou komen terwijl ik het al jaren financieel erg moeilijk heb. Ik ben onderhand achter haar nieuwe adres gekomen. Politie kan niets doen, zeggen ze. Omdat oplichting door emotionele chantage slecht te bewijzen is. Wat zou ik nog kunnen doen? Hier mag en kan ze toch niet zomaar mee wegkomen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou eens informeren bij een bureau voor rechtshulp.
Antoni
10 jaar geleden
In de meeste Nederlandse gemeenten is het bureau voor rechtshulp nu het Juridisch Loket. Adressen daarvan zijn te vinden op www.juridischloket.nl.

Antwoorden (2)

Dat is heel moeilijk om daar zo antwoord op te geven, omdat het afhangt wat u in dat samenlevingscontract hebt vastgelegd.
http://www.eindesamenwonen.nl/schulden.html

Daarnaast gaat het er ook om wat voor schulden het gaat omdat er verschillende verjaringstermijnen bestaan.
http://www.geld.nl/lenen/service/verjaring-schulden

Ik zou in ieder geval een advocaat in de arm nemen om het verjaringstermijn te stuiten.
In uw geval zal dat waarschijnlijk op prodeo kunnen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eerst alles er aandoen om te voorkomen dat het verjaard!

Daarna advocaat [sociaal raadsman] en/of juridisch loket regelen.
Eventueel maatschappelijk werk inschakelen, zij weten veel beter wat kan en kennen de regeltjes bij instellingen/overheid, hebben ook de ingangen bij bedrijven en instellingen.

Moeilijk hoor, het is inderdaad niet eerlijk.

Succes ermee!