Is een kilometervergoeding van 19 cent per km redelijk?

De onbelaste kilometervergoeding bedraagt voor 2010 wederom een schamele 19 cent. In 1985 was dat 60 (gulden)cent, ongeveer 27 eurocent.

Waarom blijft dit bedrag maar verlaagd worden terwijl de autokosten jaarlijks toenemen en wie is er nog zo gek om voor die vergoeding met de prive auto voor de baas op pad te gaan?

Ik weet dat de werkgever meer mag vergoeden, maar het bovenmatige van 19 cent is belast.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Stel je rijdt 20.000 km per jaar met een auto die 1 op 15 rijdt en een benzineprijs van 1.50 per liter. 20.000 / 15 = 1333.3 liter per jaar 1333.3 * 1.50 = 2000 euro aan benzine. 20.000 *0.19 = 3800 aan benzine kosten 3800 -2000 = 1800 over per jaar 1800/12 = 150 euro aan autokosten per maand in je kilometer vergoeding. Wegenbelasting en dergelijke zijn voor het bezit van de auto niet speciaal voor het naar je werk ermee rijden. Dus deze kosten kun je ook niet verwachten dat je baas ervoor opdraait. Dus, ja, het is wel een normaal bedrag. Er wordt niet extra betaald omdat jij in een slurp auto rijdt, en ook niet omdat jij een zware auto wilt waardoor je meer wegenbelasting betaald. Maar verder kun je met die 19 cent per km aardig uit de kosten komen.

De autokosten nemen niet toe. Auto's rijden zuiniger en hebben minder onderhoud nodig. 19 cent is ruim voldoende.

Met 19 ct komen velen inderdaad niet aan de benzinekosten om op en neer naar je werk te gaan. Echter wordt OV en fietsen vaak wel gestimuleerd waardoor de files ook worden terug gedrongen. Bij het verbruik van brandstof naar je werk heb je natuurlijk ook meer onderhoud waardoor je zo'n 300 euro per maand kwijt bent voor een polo/fabia en bij 20k kilometers per jaar.

het is aan de ene kant wel eerlijker omdat iemand die bvb een keer per week de auto pakt net zo veel moet betalen als iemand die dagelijks in de auto stapt... maar aan de andere kant...stel dat iemand in het ziekenhuis ligt dan ga je daar regelmatig(vaak) heen...

Het is natuurlijk ook de bedoeling om het ov en fietsen te stimuleren en te stimuleren dat mensen dichterbij hun werk gaan wonen. Als je genoeg geld krijgt voor het reizen, ben je denk ik minder geneigd om te verhuizen, en als iedereen heel ver van zijn werk woont, doet niemand meer wat anders dan de hele dag in de file staan. Ik kan me voorstellen dat die dingen meespelen bij de hoogte van het bedrag.

Nee is niet redelijk, maar politiek gaat niet over redelijk... Het is schandalig, net als het voordeel van de dieselrijders weg is nu... Jan-met-de-pet is de plukkip... En je kunt veel beter van elke jan-met-de-pet een euro aftroggelen, dan een bankier zijn bonus...

Nee, absoluut niet! Moet minstens naar 28 cent.... (zie artikel uit 2008......)

Redelijk? Met drie gereformeerden aan de macht? (maar echt, pak dan de trein…) Sorry, had het per ongeluk als reactie opgeslagen...

Wat Sonja zegt klopt wel, maar ze gaat er dus vanuit dat je in een fiat pinda gaat rijden. Waar je ook rekening mee moet worden gehouden is met het feit dat door het rijden met je prive-auto voor je baas, de onkosten aan de auto enorm stijgen. Banden uitlaten etc etc en dan nog niet eens gehad over de waardevermindering van de auto ten gevolge van de gereden kilometers. Bovendien vind ik dat wanneer de baas profiteert van je autobezit dat ook de wegenbelasting enigszins gecompenseerd zou kunnen worden. Als je alles uitrekenen gaat is het veel te weinig....

19ct is niets meer dan een fooi! In werkelijkheid komt maar een heel klein gedeelte van de bestuurders daar weg! Ik red mijn brandstof er nog niet eens van, en ja, dat komt omdat ik een slurp auto heb, maar als je alles gaat doorrekenen kom er er zelden mee weg.

Het is de zoveelste vuile streek. Met vrijwel geen auto kun je voor 19 ct/km rijden Misschien met een Alto op gas. OH NEE, de motoren van Suzuki zijn niet geschikt om op gas te rijden, las ik op hun site. Daar waar geen openbaar vervoer is, MOET je met eigen middelen, een auto is dan geen luxe maar een must. Wie denkt beneden de 19 ct te kunnen rijden , rekent niet alle kosten. Het onderhoud is sterk kilometer gevoelig. Auto's gebruiken meer dan opgegeven, dat is het gebruik van een LEGE auto bij standaard snelheden. Tenzij je er afstandbesturing ingebouwd hebt gaat dat echter nietb lukken. Een gewone gemiddelde auto rijdt 1;10 tot 1;14 Nieuwe auto's zijn zuiniger, maar ook duurder in aanschaf. En dan belasting verhogen om de verminderde bpm te verhalen over hen die de volle mep al betaald hebben. Straks dus tot 6.5ct/km heffing. Dat moet dus ook uit die 19 ct betaald worden. De mensen die dat beslissen hebben een auto met chauffeur ter beschikking. Werkgevers gebruiken de 19 ct/km om goedkoop uit te zijn. Autorijden is zeker sterker gestegen dan de inflatie. Echt, automobilisten worden legaal bestolen.....

Er hoort hierbij onderscheid te zijn tussen woon-werkverkeer en kilometers die je maakt voor zakelijke bezoeken. 19 cent per kilometer voor woon-werk verkeer is volgens mij redelijk, je kunt ook dichter bij huis werk zoeken of verhuizen voor je baan. Ik weet dat ik me niet populair maak met dit antwoord maar het zij zo. Voor kilometers die je maakt voor je baas, zou ik er geen genoegen mee nemen. De baas moet zorgen dat jij je zakelijke kilometers kunt maken, dus hij moet vervoer regelen voor de zakelijke bezoeken die je af moet leggen. Een OV-kaart, een werkfiets, een leasebak, bedrijfs auto's die je mee kunt nemen of een hogere vergoeding .

Ik reageer bewust op een oud bericht!! Ik ben heel benieuwd hoe we nu aankijken tegen de 19 cent per kilometer anno 2018. Brandstofprijzen zijn een stuk hoger. Vezekeringen zijn vrijwel verdubbeld sinds 2010. bpm is giga veel hoger. onderhoud/reparaties zijn ook aan inflatie onderhevig. Maar belastingvrij kan je nog steeds maar 19 cent krijgen, moet dit niet eens omhoog?

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100