Is een kilometervergoeding van 19 cent per km redelijk?

De onbelaste kilometervergoeding bedraagt voor 2010 wederom een schamele 19 cent. In 1985 was dat 60 (gulden)cent, ongeveer 27 eurocent.

Waarom blijft dit bedrag maar verlaagd worden terwijl de autokosten jaarlijks toenemen en wie is er nog zo gek om voor die vergoeding met de prive auto voor de baas op pad te gaan?

Ik weet dat de werkgever meer mag vergoeden, maar het bovenmatige van 19 cent is belast.

paulus811
14 jaar geleden
19.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom stel je een vraag als je alleen maar wilt horen dat het niet redelijk is? Elk ander antwoord brand je gelijk af en mensen die het met je eens zijn krijgen een plus.
paulus811
14 jaar geleden
Ik brand niemand af en heb nog geen min uitgedeeld. Wel vind ik dat sommige antwoorden in mijn ogen een iets te rooskleurig beeld van de autokosten geven. Mijn vraag komt voort uit een beetje frustratie, excuses als mijn reacties daardoor soms wat 'bijterig' overkomen. Ik ken mensen die vrijwillig maaltijden rondbrengen en daar maar de fiscaal maximale 19 cent per km voor krijgen. Er is geen auto te vinden, die je daarvoor kunt rijden. Mijn mening is dat die vergoeding alle kosten moet dekken (zowel de variabele als vaste kosten) en iemand die dat in het antwoord verwerkt, krijgt inderdaad van mij een plus. Daar zijn ze toch ook voor? Antwoorden die alleen uitgaan van de benzinekosten of zelfs suggereren dat je er dik op verdient, vind ik niet reëel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Mijn mening is dat die vergoeding alle kosten moet dekken (zowel de variabele als vaste kosten) en iemand die dat in het antwoord verwerkt, krijgt inderdaad van mij een plus. " Dit is wat ik bedoel, je stelt een vraag, maar weet al welk antwoord je wilt horen en mensen die je naar de mond praten geef je een plus. Dit mag natuurlijk, maar ik vraag mee af waarom je de vraag stelt als je alleen een bevestiging (zelfs zonder verdere redenatie) van je eigen mening zoekt?
paulus811
14 jaar geleden
Wat mijn mening is staat toch ook al in de toelichting op de vraag? Je kunt het er op z'n minst uit afleiden.

Het beste antwoord

Stel je rijdt 20.000 km per jaar met een auto die 1 op 15 rijdt en een benzineprijs van 1.50 per liter.

20.000 / 15 = 1333.3 liter per jaar
1333.3 * 1.50 = 2000 euro aan benzine.

20.000 *0.19 = 3800 aan benzine kosten

3800 -2000 = 1800 over per jaar
1800/12 = 150 euro aan autokosten per maand in je kilometer vergoeding.

Wegenbelasting en dergelijke zijn voor het bezit van de auto niet speciaal voor het naar je werk ermee rijden. Dus deze kosten kun je ook niet verwachten dat je baas ervoor opdraait. Dus, ja, het is wel een normaal bedrag.

Er wordt niet extra betaald omdat jij in een slurp auto rijdt, en ook niet omdat jij een zware auto wilt waardoor je meer wegenbelasting betaald. Maar verder kun je met die 19 cent per km aardig uit de kosten komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Nou SonjaD, je berekening raakt kant nog wal. Je gestelde verbruik geldt misschien voor een piepklein autootje, maar 1 op 15 haal ik nooit. Ook is het natuurlijk niet zo dat alle km's vergoed worden, 20.000 km per jaar van de baas vergoed krijgen, is nou niet bepaald reëel. Wat dacht je trouwens van afschrijving, onderhoud, eventuele schades, verzekering? Of heb jij die kosten niet? Waar het mij om gaat is dat de fiscus jaar na jaar de vergoeding verlaagt terwijl de autokosten jaarlijks oplopen. De vergoeding per km nu is lager dan die in 1985 (en ik weet dat omdat ik toen begon met werken).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hallo Paulus, je opmerking raakt kant noch wal. Zoals gezegd sponsort jou baas (en de belasting) niet jou dure slurp bak. Dus als jij in een auto rijdt die minder dan 1 op 15 gebruikt (wat vrij realistisch is) dan is dat jou keuze, dus jouw kosten. Al je zakelijk gereden kilometer mogen door je baas vergoed worden, als hij dat niet doet is dat wederom niet het probleem van de belastingdienst, maar van jou wat je met je baas moet uitzoeken. Als je veel minder km's rijdt dan 20.000 per jaar, dan verbruik je minder belasting en heb je minder onderhoud en omdat je auto langer meegaat, ook minder afschrijving. Ook eventuele schades zijn voor eigen risico, aangezien veel schades (niet alle) te voorkomen zijn door zelf beter op te letten. Dus wederom, waarom zou jouw baas of de belasting daarvoor moeten opdraaien? In mijn berekening is 150 euro over voor afschrijving en schades. Niet voor verzekering of wegenbelasting of schades die je zelf maakt. Je hebt namelijk een keuze om wel of geen auto te kopen, en als jij kiest voor een auto zitten daaraan bepaalde kosten, ongeacht of je een baan hebt. Dus wederom, waarom zou je baas of de belastingdienst voor die keuze van jou moeten opdraaien? Dus nee, als je je afvraagt of je volledig uit de kosten komt met 19 cent per kilometer, natuurlijk niet. Maar dat is ook niet de opzet van de regeling. Het is namleijk wel een redelijke vergoeding. Als je dit niet genoeg vind kun je met je baas afspraken maken over een hogere vergoeding. Maar het is niet realistisch om te verwachten dat de staat (en dus wij allemaal) opdraaien voor jou dure auto. Dus, die 19cent is voor jou baas een grens, maar absoluut niet een die hij hoeft na te leven.
paulus811
14 jaar geleden
SonjaD, waar komt jouw idee vandaan dat ik de staat en dus jou of de belastingdienst wil laten opdraaien voor mijn autokosten? Als mijn 'baas' een euro per km wil geven, is er toch niemand (behalve mijn baas dan) die daarvoor opdraait? Laat ik het omdraaien; als de baas mij een euro geeft, moet ik daarvan 100-19=81*50%= 40 cent aan de staat (jou dus) afdragen. Waarom moet de staat verdienen aan het feit dat ik kilometers voor mijn baas maak? En wil je weten wat een auto per km kost, kijk dan even op onderstaande link. Dan zul je zien dat je met 19 cent per km gewoon bestolen wordt door de fiscus. http://www.anwb.nl/binaries/pdf/auto/rijden/kosten/autokosten-2008-benzine-merk2.pdf
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Andy,
Ik rijd al een aantal jaar een auto waarvoor ik zelfs minder vergoeding krijg dan de 19 cent per kilometer omdat ik een vast bedrag krijg die geen rekening houdt met de werkelijk gereden kilometers. In alleen het afgelopen jaar al is er 2 maal een andere automobilist en 1 maal een fietser tegen mijn stilstaande auto aangereden en daarna doorgereden. Voor alle drie de schades heb ik dus volledig zelf moeten opdraaien. En nee, natuurlijk komt dit nooit uit mijn reiskosten vergoeding. Maar ik heb nooit het idee gehad dat voor dit risico mijn baas/belastingdienst zou moeten opdraaien. Jij gaat ervan uit dat een auto nodig is om naar je werk te komen (mensen die voor hun werk rijden even overslaand). En hoewel dat zeker erg handig is, zijn er genoeg mensen zonder rijbewijs die ook een baan hebben. En met fiets + OV kun je bijna overal komen, zo niet dan moet je er toch eens over nadenken of je niet dichter bij je werk moet gaan wonen. Natuurlijk zijn dit vervelende keuzes, maar het is wel een keuze, te zeggen dat je geen keus hebt is te makkelijk. Net als het formaat van jou auto, natuurlijk rijdt een grotere luxere sportievere auto fijner. Maar dit is ook duurder. De belastingdienst gaat in dit geval uit van de minimale kosten, en ja het is een luxe als je ervoor kiest een andere auto te rijden. Wederom, het is JOU keuze, en dus jou geld. Vertegenwoordigers, storingsmonteurs en dergelijke die verplicht een auto moeten hebben, hebben vaak een lease auto/bedrijfsauto. En waar dit niet het geval is kan met de baas onderhandeld worden over een hogere vergoeding. @Paulus
Jou vraag niet was of de 40% inkomstenbelasting te hoog was, dus in beantwoording hiervan ga ik ervan uit dat er verder een status quo blijft. In jou salaris wordt rekening gehouden met die 50% inkomstenbelasting. Uitgaande van deze status quo gaat er dus minder geld naar de belasting als de 19 cent die fiscaal onbelast is omhoog gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sonja, t is gewoon te weinig en dat weet je zelf ook wel. Je kunt er net je benzine van betalen en dan houdt t op. Alle overige kosten komen dan voor je eigen rekening terwijl de baas gebruik maakt van je auto.
paulus811
14 jaar geleden
SonjaD, ik heb het helemaal niet over 40% inkomstenbelasting gehad. Mijn punt is dat veel werkgevers zich houden aan de door de fiscus gestelde maximumvergoeding van 19 cent. Als dat opgetrokken wordt gaat er geen cent minder naar de belasting, dan mag er bijvoorbeeld 35 cent onbelast vergoed worden. Dat drukt weliswaar de winst van een werkgever, maar kost de belastingbetaler helemaal niets. Een bedrag dat m.i. veel dichter bij de werkelijke autokosten komt. En al vlieg je daarvoor met een helicopter, dat is iemands eigen keuze. Maar 19 cent is voor een auto echt te weinig. Vergeet ook niet dat benzine al voor de helft uit belastingen en accijnzen bestaat, dus er wordt door de fiscus al op kilometers verdient, zelfs al is de vergoeding maar 19 cent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer je 35 cent onbelast mag krijgen per kilometer wordt dit gebruikt als aanvulling op salaris, dus 16 cent extra waarover geen inkomstenbelasting wordt betaald. Maar simpel gezegd:
Naar mijn mening is de 19 cent onbelast redelijk, want het doel van de regeling is niet (en zou niet moeten zijn) om 100% van alle kosten te vergoeden die je van een auto hebt. Hier zit natuurlijk ook een stukje beleid in, hoe kun je mensen ontmoedigen om met de auto te gaan als het ze zelf niets kost. Dus ja, wederom ik geef gelijk toe, het is niet genoeg om alle kosten te betalen. Maar is het redelijk? Ja, ik vind van wel.
paulus811
14 jaar geleden
Hi SonjaD, dit verbaast je misschien maar ik vind dat je jouw antwoord het meest uitvoerig beargumenteerd hebt, al blijft mijn stelling dat je met 19 cent niet uit de kosten komt. Maar je hebt gelijk als je zegt dat ik een mening vraag en die hoeft niet gelijk te zijn aan de mijne. Dus de 10 punten zijn voor jou.

Andere antwoorden (11)

De autokosten nemen niet toe. Auto's rijden zuiniger en hebben minder onderhoud nodig. 19 cent is ruim voldoende.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met 19 ct komen velen inderdaad niet aan de benzinekosten om op en neer naar je werk te gaan. Echter wordt OV en fietsen vaak wel gestimuleerd waardoor de files ook worden terug gedrongen.

Bij het verbruik van brandstof naar je werk heb je natuurlijk ook meer onderhoud waardoor je zo'n 300 euro per maand kwijt bent voor een polo/fabia en bij 20k kilometers per jaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
20000 km/j a 0,19 is €316/mnd. Ruim voldoende dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voor benzine gaat het maar net met een redelijk zuinige auto. De onderhoud om naar je werk te komen wordt dus eigenlijk bijna niet vergoed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bij bovenstaand voorbeeld krijg je €3800,00 op jaarbasis vergoed. Bij een auto die 1 op 12 rijdt (niet bepaald zuinig), heb je benzine kosten van € 2333,00 als benzine €1,40 kost. Dan heb je nog € 1467,00 over voor onderhoud, olie, afschrijving en dergelijke. Nou als dat niet genoeg is!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nieqoh: Ik had verwacht dat mijn auto rond de 1 op 10 reed (fabia '01), maar nu blijkt dat ik je toch gelijk moet geven door te zeggen dat hij rond de 1 op 18 zou moeten zitten als ik de resultaten mag geloven die online staan. http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//auto.marktplaats.nl/skoda/311016682-Historie-en-kosten-skoda-fabia-2003.html%3Ftcov%3D1%26fta%3D Het is een "normale auto", met een C klasse uitstoot. De meeste mensen zullen rond deze catogorie zitten, met uitzondering van de lease rijders in een nieuwe diesel auto.
Het is natuurlijk ook de bedoeling om het ov en fietsen te stimuleren en te stimuleren dat mensen dichterbij hun werk gaan wonen. Als je genoeg geld krijgt voor het reizen, ben je denk ik minder geneigd om te verhuizen, en als iedereen heel ver van zijn werk woont, doet niemand meer wat anders dan de hele dag in de file staan.
Ik kan me voorstellen dat die dingen meespelen bij de hoogte van het bedrag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee is niet redelijk, maar politiek gaat niet over redelijk...

Het is schandalig, net als het voordeel van de dieselrijders weg is nu... Jan-met-de-pet is de plukkip... En je kunt veel beter van elke jan-met-de-pet een euro aftroggelen, dan een bankier zijn bonus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, absoluut niet!
Moet minstens naar 28 cent....

(zie artikel uit 2008......)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Redelijk? Met drie gereformeerden aan de macht?

(maar echt, pak dan de trein…)

Sorry, had het per ongeluk als reactie opgeslagen...
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Maakt niet uit rose, maar de trein is natuurlijk niet altijd een alternatief. Ik heb zeker in deze tijd weinig zin om ergens op een verlaten station te slapen als er 3 vlokken zijn gevallen. De laatste keer dat ik de trein nam zat ik met een 1e klas kaartje..... op de vuilnisbak op het balkon van de trein. Ik heb mezelf toen gezworen nooit meer met dat stinkding te rijden.
Wat Sonja zegt klopt wel, maar ze gaat er dus vanuit dat je in een fiat pinda gaat rijden.
Waar je ook rekening mee moet worden gehouden is met het feit dat door het rijden met je prive-auto voor je baas, de onkosten aan de auto enorm stijgen. Banden uitlaten etc etc en dan nog niet eens gehad over de waardevermindering van de auto ten gevolge van de gereden kilometers. Bovendien vind ik dat wanneer de baas profiteert van je autobezit dat ook de wegenbelasting enigszins gecompenseerd zou kunnen worden. Als je alles uitrekenen gaat is het veel te weinig....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Wat SonjaD zegt klopt niet, ze maakt de cruciale fout door te denken dat je ALLE km's vergoed krijgt en vergeet voor het gemak de hoogste kostenposten die autorijden met zich meebrengt.
19ct is niets meer dan een fooi! In werkelijkheid komt maar een heel klein gedeelte van de bestuurders daar weg! Ik red mijn brandstof er nog niet eens van, en ja, dat komt omdat ik een slurp auto heb, maar als je alles gaat doorrekenen kom er er zelden mee weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is de zoveelste vuile streek.
Met vrijwel geen auto kun je voor 19 ct/km rijden
Misschien met een Alto op gas.
OH NEE, de motoren van Suzuki zijn niet geschikt om op gas te rijden, las ik op hun site.
Daar waar geen openbaar vervoer is, MOET je met eigen middelen, een auto is dan geen luxe maar een must.
Wie denkt beneden de 19 ct te kunnen rijden , rekent niet alle kosten.
Het onderhoud is sterk kilometer gevoelig.
Auto's gebruiken meer dan opgegeven, dat is het gebruik van een LEGE auto bij standaard snelheden.
Tenzij je er afstandbesturing ingebouwd hebt gaat dat echter nietb lukken.
Een gewone gemiddelde auto rijdt 1;10 tot 1;14
Nieuwe auto's zijn zuiniger, maar ook duurder in aanschaf.
En dan belasting verhogen om de verminderde bpm
te verhalen over hen die de volle mep al betaald hebben.
Straks dus tot 6.5ct/km heffing.
Dat moet dus ook uit die 19 ct betaald worden.
De mensen die dat beslissen hebben een auto met chauffeur ter beschikking.
Werkgevers gebruiken de 19 ct/km om goedkoop uit te zijn.
Autorijden is zeker sterker gestegen dan de inflatie.
Echt, automobilisten worden legaal bestolen.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er hoort hierbij onderscheid te zijn tussen woon-werkverkeer en kilometers die je maakt voor zakelijke bezoeken.

19 cent per kilometer voor woon-werk verkeer is volgens mij redelijk, je kunt ook dichter bij huis werk zoeken of verhuizen voor je baan. Ik weet dat ik me niet populair maak met dit antwoord maar het zij zo.

Voor kilometers die je maakt voor je baas, zou ik er geen genoegen mee nemen. De baas moet zorgen dat jij je zakelijke kilometers kunt maken, dus hij moet vervoer regelen voor de zakelijke bezoeken die je af moet leggen. Een OV-kaart, een werkfiets, een leasebak, bedrijfs auto's die je mee kunt nemen of een hogere vergoeding .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik reageer bewust op een oud bericht!!

Ik ben heel benieuwd hoe we nu aankijken tegen de 19 cent per kilometer anno 2018.
Brandstofprijzen zijn een stuk hoger.
Vezekeringen zijn vrijwel verdubbeld sinds 2010.
bpm is giga veel hoger.
onderhoud/reparaties zijn ook aan inflatie onderhevig.

Maar belastingvrij kan je nog steeds maar 19 cent krijgen, moet dit niet eens omhoog?