Euro munt namaken met een eigen ontwerp achterkant voor eigen doeleinden, mag dat?

ik wil het voor diverse acties, evenementen etc gebruiken.
de afmetingen zullen (nauwelijks tot) iets verschillen.

de voorkant in 1 euro of 2 euro blijft ongewijzigd, of moet ik die ook iets wijzigen mocht ik legaal de munten laten maken en in bezit hebben?

De munten worden nogmaals gemaakt voor EIGEN doeleinden en NIET voor het namaken, opzettelijk uitgeven. dus GEEN counterfeiting!! (zeg het er maar bij voor de zeikerds onder ons ;)

PS: foto is als voorbeeld van de achterkant.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Economie
3.6K

Antwoorden (1)

Nee, dat mag niet. Het maken van munten (en bankbiljetten) die vrijwel dezelfde afmetingen, kleuren en afbeeldingen hebben als de echte vallen onder valsemunterij. Ook als je niet de intentie had om ze als echte munten uit te geven; zodra mensen de munten zouden kunnen aanzien voor echt geld ben je strafbaar. Hiervoor kun je een gevangenisstraf van 9 jaar of een boete van €81.000,- krijgen.

Als je zelf munten/bankbiljetten wil ontwerpen en uitgeven moeten ze van een duidelijk afwijkende afmeting zijn, de kleur moet verschillen en de afbeelding moet herkenbaar anders zijn.

Overigens zijn er bedrijven als de Muntfabriek die munten voor je kunnen slaan.