Waarom is de rente op de kapitaalmarkt hoger dan de geldmarktrente?

In mijn boek staat aangegeven: 'De rente op de kapitaalmarkt is over het algemeeen groter dan de rente op de geldmarkt. 1 van de oorzaken is, dat het inflatierisico op de geldmarkt groter is.

Ik denk echter dat dit fout is, omdat je op de kapitaalmarkt langer je geld kwijt bent, waardoor er een hogere kans op inflatie is.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Economie
1.3K

Antwoorden (1)

Bij een rente over een langere periode is de onzekerheid wat er in de tussentijd met het geld gebeurt groter:
* bijvoorbeeld kan degene het nog wel terug betalen
* is het geld als het wordt terugbetaald nog wel iets waard
* etc.

Die onzekerheid wil een uitlener wel lopen, maar dan staat daar wel een hogere prijs (dus een hogere rente) tegenover.